پذیرش درخواست اعاده دادرسی پرونده محمد بروغنی توسط دیوان عالی کشور

دیوان عالی کشور اعاده دادرسی پرونده محمد بروغنی از بازداشت شدگان قیام سراسری را پذیرفته و پرونده او را به شعبه هم عرض ارجاع کرد
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، به گزارش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه ایران، روز چهارشنبه سوم اسفندماه ۱۴۰۱، دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی را پذیرفت و پرونده او را به یک شعبه هم عرض دیگر دادگاه انقلاب ارجاع داد. علاوه بر محمد بروغنی، دستکم ۱۵ تن دیگر از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری ۱۴۰۱، هم اکنون در خطر اعدام قرار دارند.

محمد بروغنی، زاده سال ۱۳۸۲ است که در جریان قیام سراسری مردم ایران، در پاکدشت دستگیر شد.
روز ۷ آبان ماه ۱۴۰۱، قاضی صلواتی او را به اتهام «آتش زدن فرمانداری پاکدشت و حمله منجر به جراحت مأمور دولت» به محاربه و اعدام محکوم نمود. سپس حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور تایید گردید.

در اعتراضات سراسری مردم ایران در سال ۱۴۰۱، بیش از سی هزار تن از معترضان بازداشت شدند. در بین بازداشت شدگان دستکم ۱۵ تن هم اکنون در معرض اتهام محاربه و خطر اعدام قرار دارند.

زندانیان بازداشت شده در تظاهرات سراسری که به موجب رای دادگاه به اعدام محکوم شده اند، عرشیا تکدستان، جواد روحی، مهدی محمدی فرد، ابراهیم نارویی، کامبیز خروت، منصور دهمرده، شعیب میربلوچ زهی، مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی، محمد بروغنی، مهدی بهمن و منوچهر مهمان نواز، منصور حوت و نظام الدین حوت می باشند.

کانون حقوق بشر ایران ۳ اسفند, ۱۴۰۱