پس از ۶۶ روز؛ آزادی دو تن از نزدیکان مولانا نقشبندی از زندان چابهار

دو تن از نزدیکان مولانا عبدالغفار نقشبندی که توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند، پس از ۶۶ روز آزاد شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز گذشته ۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، دو تن از نزدیکان مولانا نقشبندی که توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

هویت این دو جوان بلوچ “ادهم آسکانی” و “مرتضی نبات زهی” فرزند جان محمد اهل راسک عنوان شده است.

ادهم و مرتضی از نزدیکان و همراهان همیشگی مولانا عبدالغفار نقشبندی بودند که در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ پس از احضار به دادگستری و اطلاعات سپاه راسک بازداشت شدند.

این دو جوان بلوچ پس از بازداشت توسط نیروهای اطلاعات سپاه به زندان چابهار منتقل شدند و در کمتر از دو روز حکم یک ماه حبس برای هر کدام از آنها صادر شده بود.

مولانا عبدالغفار نقشبندی در تاریخ ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱، جهت حضور در دادگاه ویژه روحانیت عازم مشهد شده و پس از آن تلفن همراه وی خاموش است و هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نیست.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۲ کمپین فعالین بلوچ، مجموعا ۳۰۵ گزارش بازداشتی به دست کمپین رسیده است که این گزارشات به دو دسته قبل از جنبش «ماهو بلوچ» و بعد از آن تقسیم بندی شده است. پس از رسانه ای شدن خبر تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک کودک دختر ۱۵ ساله بلوچ به نام ماهو، اعتراضات در مناطق مختلف بلوچستان برپا شد و همزمان با اعتراضات سراسری، تعدادی بازداشتی ها به یکباره افزایش پیدا کرد. در مجموع ۳۰۷ شهروند بلوچ در سال ۲۰۲۲ میلادی توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند.

کمپین فعالین بلوچ،  ۳ اسفند ماه ۱۴۰۱