صدور حکم اعدام برای یک متهم همزمان با رهایی یک زندانی از چوبه دار

خبرگزاری هرانا – یک زندانی در تهران از بابت اتهام قتل توسط دادگاه کیفری یک این استان به اعدام محکوم شد. همچنین یک زندانی در شهرستان خوی با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت. از سوی دیگر رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان از آزادی هفتاد زندانی محکوم به اعدام از ابتدای امسال تا کنون در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتماد، یک متهم به قتل در تهران به اعدام محکوم شد.

در این گزارش آمده است: “دو سال پیش، زنی به پلیس مراجعه کرد و مدعی شد که افرادی وارد خانه او شده و شوهرش را کشته‌ اند.”

این زن که “فرزانه” نام دارد به ماموران گفت: “من و دو فرزندم به مهمانی رفته بودیم؛ اما وقتی ظهر جمعه به خانه برگشتیم با جسد خونین شوهرم رو به‌ رو شدیم. به گمانم در غیاب ما دزدان به خانه‌ مان آمده و شوهرم را کشته‌ اند.”

پس از بررسی ها، این زن به همراه یک مرد به نام “احسان” در این خصوص بازداشت شدند.

برای متهمان کیفرخواست صادر و پرونده آنها به شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و آنها پای میز محاکمه ایستادند.

در ابتدای جلسه پدر و مادر حامد که ولی دو نوه‌ شان هستند درخواست اعدام برای متهم را کردند. سپس احسان در برابر قضات ایستاد و اتهام قتل را قبول کرد.

متهم گفت: “هفت سال قبل در خیابان با فرزانه آشنا شدم. فکر می‌ کردم مجرد است. به او علاقه‌ مند شدم؛ اما پس از مدتی فهمیدم همسر و دو فرزند دارد. او همیشه از بدرفتاری‌ های همسرش گلایه می‌ کرد و می‌ گفت می‌خواهد هر طور شده از این زندگی خلاص شود. فرزانه آن‌ قدر برای کشتن شوهرش به من اصرار کرد که فریب خوردم. فرزانه می‌ گفت به من علاقه‌ مند شده و در صورتی که شوهرش را بکشم با من ازدواج می‌کند.”

متهم در ادامه اظهار کرد: “آن شب آخرین بار در حالی که شوهرش خواب بود عکس‌ های او را در واتس‌ اپ برایم فرستاد و به من گفت فقط کافی است دو ضربه چاقو به گردنش بزنم. من که فریب خورده بودم ساعت ده صبح جمعه به خانه فرزانه رفتم و در غیاب او، در حالی که شوهرش خواب بود دو ضربه چاقو به گردن حامد زدم و خانه را ترک کردم. وقتی فرزانه به خانه برگشت طبق نقشه با پلیس تماس گرفت و گفت در غیاب او شوهرش کشته شده است.”

در ادامه وکلای دو متهم به دفاع پرداختند. در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدارک موجود در پرونده، احسان را به اعدام و فرزانه را به بیست و هفت سال زندان محکوم کردند.

رهایی یک زندانی از اعدام در خوی
به گزارش میزان، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از اعلام رضایت اولیای دم در یک پرونده منتهی به قتل و رهایی یک زندانی از مجازات اعدام در شهرستان خوی خبر داد.

ناصر عتباتی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ یک فقره قتل توسط تبعه کشور خارجی در شهرستان خوی رخ داد که در ادامه پس از انجام اقدامات قضایی در دادگاه کیفری ۱ شهرستان خوی، برای متهم این پرونده، حکم اعدام صادر شد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی تصریح کرد: با تایید دیوان عالی کشور، حکم صادر شده در آستانه اجرا بود که با تلاش‌ های دادستانی و اعضای شورای حل اختلاف شعبه مستقر در زندان مرکزی شهرستان خوی، اولیای دم رضایت قطعی خویش را نسبت به متهم اعلام و زندانی از اجرای حکم اعدام رهایی یافت.
از ابتدای سال تاکنون؛ رهایی هفتاد زندانی از اعدام در سیستان و بلوچستان
به گزارش میزان، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان از آزادی ۷۰ زندانی محکوم به اعدام از ابتدای امسال تا کنون در این استان خبر داد.

علی مصطفوی نیا در تشریح این خبر گفت: “۲۶ فقره پرونده در شعبات سازشی مرکز استان، ۵ فقره پرونده در شهرستان سراوان، ۲ فقره پرونده در شهرستان خاش، ۳ فقره پرونده در شهرستان هیرمند، میرجاوه، دلگان، مهرستان و زهک هرکدام یک فقره پرونده، ۲ فقره پرونده در دشتیاری، ۶ فقره پرونده در زابل، ۸ فقره پرونده در ایرانشهر، ۹ فقره پرونده در چابهار و ۵ فقره پرونده در فنوج به سازش ختم شده است.”

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۱/۱۲/۰۷