ابوالفضل نژادفتح از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد

خبرگزاری هرانا – ابوالفضل نژادفتح، از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸، روز دوشنبه هفتم فروردین ماه، از زندان رجایی شهر کرج به مرخصی وصل به آزادی اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شورای صنفی دانشجویان کشور، روز دوشنبه هفتم فروردین ماه ۱۴۰۲، ابوالفضل نژادفتح از زندان رجایی شهر کرج به مرخصی وصل به آزادی اعزام شد.

بر اساس این گزارش، محکومیت آقای نژادفتح به دنبال بخشنامه “عفو” به ده ماه و بیست روز کاهش یافته بود.

ابوالفضل نژادفتح، دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران، پیشتر در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ بازداشت و در تاریخ ۲۷ آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

آقای نژادفتح در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱، پس از مراجعه به دادسرای اوین جهت تحمل دوران حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. وی نهایتا بعد از رخداد آتش سوزی ۲۳ مهرماه ۱۴۱، در زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

جلسه‌ دادگاه رسیدگی به اتهامات وی، در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۹۸، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد که به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شده و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.

پیش از این رئیس قوه قضائیه در نامه ای به علی خامنه ای پیشنهاد عفو موردی و معیاری هزاران زندانی از جمله بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را ارائه و این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی با تعیین شروطی مورد موافقت علی خامنه ای قرار گرفت. جزییات تکمیلی در مورد آمار کلی افرادی که با اعمال این دستورالعمل آزاد می شوند، تا کنون توسط نهادهای متولی اطلاع رسانی نشده است.

خبرگزاری هرانا : ۱۴۰۲/۰۱/۰۸