کنفرانس نسل‌کشی ملت کُرد در اقلیم کُردستان برگزار شد

12804آژانس کُردپا: کنفرانس ژنوساید ملت کُرد از سوی جمعی از فعالان مدنی و سیاسی شرق کُردستان(کُردستان ایران) و مقیم اقلیم کُردستان برگزار شد.

در آغاز فیلمی که توسط استاد “محمد” در رابطه با ژنوساید ملت کُرد در هر چهار بخش کُردستان آماده شده بود به نمایش در آمد.

سپس “عبدالرحمان بربری” یکی از برگزارکنندگان این کنفرانس مباحثی در رابطه با ملت کُرد بر اساس بنیادهای اخلاقی و انسانی که مهد و سرچشمه‌ی مدنیت است ایراد و همچنین یورش و استعمار و تصاحب سرزمین ملت‌های دیگر و کشتار زنان و کودکان را عملی غیر اخلاقی و غیر انسانی دانسته و آن را محکوم می‌کند، اما به دنبال انقراض امپراطوری کُرد، ملت‌های دیگر به منظور ژنوساید ملت کُرد به کُردستان یورش و اقدام به نابودی تمدن کُردها کرده که هم‌اکنون نیز آثار و پیامدهای آن همچنان مشاهد می‌شود.

 

وی همچنین اشاره کرد، تاکنون دولت‌ها و سازمان‌های حقوق‌بشر در برابر این مسئله سکوت کرده‌اند، بنابراین ضرورت دارد این فجایع در سطح جهانی به صورت رسمی به عنوان ژنوساید ملت کُرد شناخته شود.

سپس در بخش‌های دیگر این کنفرانس، بیشتر شرکت‌کنندگان به ایراد نظرات و دیدگاه‌های خود نسبت به این کنفراس پرداختند و هر کدام از دیدگاه خود، کشتار ملت کُرد را به عنوان ژنوساید قلمداد کردند.

در ایران نیز کُردها به نوعی مورد ژنوساید قرار گرفته‌اند که می‌توان حوادث پس از انقلاب ٥٧ و نابودی روستاهای کُردنشین غرب کشور به ویژه در نزدیکی نقده، ارومیه و مهاباد را در نسل‌کشی طبقه‌بندی کرد.

نسل‌کُشی کُردها کم‌وبیش در هر چهار بخش کُردستان توسط حاکمان این کشورها به صورت سیستماتیک اجرا گردیده که عملیات موسوم به انفال در زمان حکومت بعث در کُردستان عراق که به کشته‌شدن بیش از ١٨٠ هزار کُرد انجامید نمونه بارز ژنوساید کُرد محسوب می‌شود.12806

12805128051280312802