گزارش هه‌نگاو از کشته شدن موسی اسماعیلی زندانی سیاسی کُرد زیر شکنجه ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران

موسی اسماعیلی زندانی سیاسی کُرد و اهل روستای پسوی از توابع شهرستان پیرانشهر زیر شکنجه نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران به قتل رسیده است.

بر اساس اطلاع هه‌نگاو، روز شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ (۸ جولای ۲۰۲۳)، اداره اطلاعات ارومیه با خانواده موسی اسماعیلی زندانی سیاسی کُرد، متعاقب ۶۲ روز بازداشت وی با خانواده اسماعیلی تماس گرفته و “بدون هیچ گونه توضیحی” به آنها اعلام کرده‌ که جهت تحویل پیکر فرزندشان به این نهاد امنیتی مراجعه کنند. که پس از مراجعه به این نهاد امنیتی اعلام کرده اند فرزند شما مرده و نه تنها جنازه را به این خانواده تحویل ندادەاند به آنها گفته شده که حق برگزاری مراسم ختم را در مسجد نیز ندارید.

موسی اسماعیلی جوان ۳۵ ساله اهل روستای پسوی از توابع پیرانشهر، شامگاه یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ (۷ می‌۲۰۲۳) توسط نیروهای اداره اطلاعات بدون هیچ گونه مراتب و الزامات قضایی بازداشت و خودروی شخصی وی نیز توامان توقیف شده بود.

بر اساس اظهارات منبعی نزدیک به خانواده اسماعیلی، «ماموران امنیتی بدون هیچ گونه توضیح یا ارائه مدارکی دائر بر طی کردن هر گونه پروسه قضایی و محاکمه به خانواده اعلام کرده‌اند که موسی اعدام شده است. لیکن خانواده اسماعیلی که در ایام بازداشت به شدت پیگیر وضعیت فرزندشان بوده بر این باور هستند که هیچ گونه محاکمه یا دادرسی نسبت به فرزندشان صورت نپذیرفته است.

 اساسا “موسی” در هیچ دادگاهی حاضر نشده که با این سرعت رسیدگی انجام و مراحل تجدید نظر انجام و حکم به تایید دیوان عالی کشور رسیده و اجرا شده باشد، حتی اتهام احتمالی “موسی” نامشخص است». خانواده قویاً اعلام میدارند که فرزندشان زیر شکنجه ماموران امنیتی کشته شده است. همچنین این مسئله قابل توجه است که جسد متعاقب گذشت زمان قابل توجهی از مرگ در سردخانه نگهداری شده که در نهایت امروز خانواده را مطلع کرده‌اند.

 نهادهای امنیتی منطقه خانواده اسماعیلی را تهدید کرده‌اند که هر گونه اطلاع رسانی و رسانه‌ای کردن موضوع عواقب جدی برای آنان خواهد داشت.

شایان ذکر است که موسی اسماعیلی از زمان بازداشت هیچ تماسی با خانواده نداشته و پیگیری‌های مکرر خانواده‌اش در نهادهای متعدد امنیتی و قضایی با سکوت مقامات مواجه شده است.

هه‌نگاو ضمن محکومیت شدید “قتل خود سرانه” موسی اسماعیلی به تحقیقات خود در این زمینه ادامه و نظریه حقوقی خود را در این خصوص منتشر خواهد کرد.

بر طبق گزارشی که هه‌نگاو پیشتر منتشر کرده است، طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۰ زندانی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند که ۱۳ نفر از آنها معادل ۶۵٪ کل موارد زندانیان کُرد بوده‌اند.

هه‌نگاو ۱۷ تیر ۱۴۰۲