سومین اعتصاب کارگران پتروشیمی چابهار و سکوت محض رسانه ها

edalat3به گزارش کمیته اقوام و ملل و به نقل از  کمپین فعالین بلوچ- کارگران شرکت پتروشیمی چابهار بخاطر عدم دریافت 4 ماه از حقوق، ساعات کار زیاد ، دستمزد پائین، نداشتن تعطیلی ایام تعطیل رسمی، برای سومین بار در دو ماه اخیر دست به اعتصاب زده و تمام روال قانونی را برای پیگیری حق و حقوق خود دنبال کرده اند اما نه تنها به وضعیت آنها رسیدگی نشده بلکه در سکوت محض رسانه ای تعدادی از آنها پس از تهدید به اخراج، از کار برکنار شدند.

به گزارش (اختصاصی) کمپین فعالین بلوچ احداث پتروشيمي چابهار که مدتی به مهمترين و داغ ترين مباحث استان سيستان و بلوچستان تبديل شده و سر هر کوی و برزن صحبت از برطرف شدن معضل بی کاری و پیشرفت استان بود ظاهرا اما دستکم برای کارگران بلوچ و غیر بلوچی که تا کنون برای به ثمر رسیدن این پروژه مشغول به کار شده اند چندان رویای شیرینی نیست!

این کارگران بخاطر عدم پاسخگویی مسئولان به مطالباتشان تا کنون سه بار دست به اعتصاب زده اند که بار اول شنبه 12 مهرماه 93 یک روز پیش از عید قربان برای دریافت حقوق سه ماهه معوقه خود قصد اعتصاب داشتند که به گفته کارگران: توهین یکی از مهندسان نقشه برداری به نام “محمدی” به عقاید اهل سنت و مردم بلوچ سبب شد دست به اعتصاب زده و خواستار عزل اداری وی از کار شوند. که این مساله باعث شد کارفرمایان برای ساکت کردن کارگران حقوق معوقه یک ماه را به آنها پرداخت کردند.

یکی از کارگران پتروشیمی چابهار که نخواست نامش فاش شود به کمپین فعالین بلوچ گفت: “ما دستمزد برج 4، 5 ، 6 و 7 خود را دریافت نکرده بودیم که با اعتصاب اول حقوق ماه 4 پرداخت شد و باز به وضعیت ما بی توجهی شد تا اینکه تاریخ 25 آبان ماه یک بار دیگر کارگران دست به اعتصاب زدند و خواستار حق و حقوق خود شدند که مسئولان یک هفته وقت خواستند تا به مطالباتشان رسیدگی شود اما بعد از یک هفته هیچ رسیدگی نشد و بعدا مشخص شد که کارفرمایان بخاطر جلسه ای که در همان ایام با وزارت بهداشت و مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان که در آن ایام در چابهار به سر می بردند داشتند، ما را دست به سر کرده اند و با وعده، سعی کردند ما را آرام کنند تا صدای ما به آنها نرسد.”

این کارگر پروژه پتروشیمی افزود: بار سوم تاریخ شنبه و یکشنبه 1 و 2 آذر ماه بخاطر حقوق معوقه چهارماهه و وعده های تو خالی مجددا اعتصاب کردیم که این بار جمعیت اعتصاب کنندگان بیش از هر زمان دیگری بود و دو روز کل کارهای شرکت خوابید اما مسئولان نه تنها به وضعیت ما رسیدگی نکردند بلکه 10 نفر از برگزار کنندگان اعتصاب را تهدید به اخراج کردند که روز چهارشنبه 5 ابان ماه 3 نفر از ما به نام های اویس بلیده ای ، عبدالرئوف صلاح زهی و ابوالفضل کرد را اخراج کردند و بقیه را تهید کردند که کار شما غیر قانونی است و زندان دارد.

وی با ابراز ناراحتی می گوید: “ما کارگران پروژه پتروشیمی چابهار چند نفر را به نمایندگی از خود با نامه های شکایات و خواسته ها به دادگاه، اداره کار، فرمانداری، حراست استان و دفتر امام جمعه فرستادیم ولی متاسفانه کسی پیگیر موضوع ما نشد و چند نفر بگفته خودشان از اداره کار توسط موسوی “مسئول امور مالی شرکت” پیش کارگران آمدند و به جای دفاع از حق و حقوق کارگران، کاملا از شرکت پیمانکار دفاع کردند به همین خاطر همه مشکوک شدند که یا این افراد از اداره کار نیستند یا رشوه گرفتند چون ما را تهدید به اخراج کردند و راه های انتخاب ما را کاملا بستند و از بی اطلاعیه ما از قوانین سوء استفاده کرده و با بیان قوانین ساختگی ما را گول زدند و بدون توجه باز به همراه مسئول امور مالی شرکت(اقای موسوی) رفتند.”

وی می افزاید: روزی ده ساعت کار میکنیم جمعه ها هم 6 ساعت کار، و تنها روز تعطیلی رسمی عاشورا است (تاسوعا نه فقط عاشورا)و عیدها رو تعطیل نمی کنند ولی کارگرا با اعتصاب و جنگ و دعوا تعطیلش میکنند و ماهی فقط پنج روز مرخصی داریم، بیمه ما را رد می کنند….عیدی نداریم، سنوات نداریم، حق اولاد نداریم و دیگه هیچی نداریم حتی پول اضافه کاری هم نمیدهند! بعضیا از پارسال صد (100) یا صد و بیست ساعت اضافه کاری داشتند بهشون پول ندادند قبلا گفتند می دهیم ولی الان میگند اونا مال قبلناست ،رفتند ، کمترین حقوق ما 715هزاره و بیشترین 770هزاره و فیش حقوقی و قرارداد ما سفیده و همه صفره و بعدا خودشون کاملش میکنند و معلوم نیست حقوق اصلی ما چقدره.
کنار ما شرکت راه اهن هست که روزی 9 ساعت کار می کنند و حقوقشون 1200000 (یک میلیون دویست) مال کارگر ساده است.

این کارگر پتروشیمی می افزاید: “ما “قرار داد” نداریم، اولین روزی که میایی واسه کار یه برگه سفید میدن بهت که روی آن نوشته:
اسم؟
فامیل؟
شماره شناسنامه؟
شماره تلفن؟
نوع بیمه؟
و….بعد باید این چیزها را بنویسی و یه فوتو از کارت ملی و شناسنامه بیاری تا واست یه کارت عابر بانک درست کنند و سر ماه واسمون پول بفرستند و بس! بریم سر کار. بدون هیچ قرار داد رسمی و فیش حقوقی.”

و روز اخر همین برگه های (پیوست شده) تسویه حسابی را میدهند و بس!

این کارگر اعتصاب کننده در آخر می پرسد: “کارگر باید فیش حقوقی و قرار داد داشته باشه یا نه؟! کار گر باید بدونه از طرف قانون و دولت روزی چقدر کار بکنه؟! کارگر باید بدونه از طرف قانون حقوقش چقدره؟! باید بهش عیدی داده بشه یا نه؟! نباید روزای تعطیلیه رسمی تعطیل باشند؟! نباید حقوقش سر ماه داده بشه!؟ باید بهش توهین بشه؟! به لباسش فرهنگش خودش و شخصیتش توهین بشه؟! چون که بلوچه باید همیشه مظلوم باشه؟! نباید پولای اضافه کاریشو بهش بدن؟! جمعه نباید تعطیل باشه؟!

گفتنی است پیمانکار شرکت پتروشیمی مسئول برخی از پروژه های این شرکت “شرکت کندوان پارس” با مدیریت علی و حسن صاحبزمانی و مدیر عامل: محمودی ، مسئول امور مالی آن: موسوی و کارفرمایان سه نفر تهرانی به نام های ملک اسماعیلی، بهاران، بانشی می باشند.

ویدیو اعتصاب و سخنان ابراهیم زرگری مدیر اداره کار چابهار را از اینجا ببینید
تصاویر مربوط به اخراج کارگران و برگه حقوق ماهیانه که هیچ چیز در آن درج نشده است، نه حقوق و مزایا و نه کسورات:etesab pardakht

etesab1

etesab2

etesab3

sherkat kandovan