عثمان اسماعیلی، فعال کارگری کُرد به ۳۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری کُرد و اهل شهر سقز توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، در مجموع به ٣٩ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیرا عثمان اسماعیلی، فعال کارگری شناخته شده کُرد، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی مصطفایی، به اتهام “عضویت در حزب کومه‌له” به ۳۱ ماه و پانزده روز حبس و با اتهام “تبلیغ علیه حکومت در مراسم خاکسپاری ژینا امینی” به هفت ماه و ١۵ روز زندان و در مجموع ٣٩ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

عثمان اسماعیلی در صفحه شخصی اینستاگرام خود اعلام کرده است که حکم حبس ٣٩ ماهه وی، به شانزده ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی، تخفیف پیدا کرده است.

این فعال کارگری باسابقه کُرد، روز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ (١٧ آوریل ٢٠٢٣)، پس از ٧٠ روز بازداشت، با وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان مرکزی سقز به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

عثمان اسماعیلی روز چهارشنبه ١٩ بهمن‌ ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای حکومتی در خیابان “شهدا” شهر سقز ربوده شد و بعداً به زندان مرکزی این شهر انتقال یافت.

این فعال کارگری در روز شنبه ۱۰ اردیبهشت سال گذشته نیز، پس از بازداشت توسط نیروهای اداره اطلاعات سقز به بازداشتگاه این نهاد در سنندج منتقل شد. وی در نهایت روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ١٤٠١، با وثیقه ۱۴۰ میلیون تومانی و موقتاً از زندان مرکزی سقز آزاد شد.

عثمان اسماعیلی از فعالین شناخته شده کارگری اهل سقز است که طی سال‌های گذشته بارها توسط نهادهای حکومتی احضار و بازداشت شده است.

هه‌نگاو ۲ شهریور ۱۴۰۲