بازداشت هفت شهروند کُرد معترض به تبعات فعالیت یک معدن در تکاب

علی برادران، علی سروی، عارف زمانی، امین قهرمانی، معروف سالمی، زاهد مجنونی و مهدی مجنونی، شهروندان معترض کُرد به فعالیت یک معدن در تکاب، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این هفت شهروند اهل روستای احمدآباد شهر تکاب، پس از اعتراض به فعالیت‌های یک معدن در نزدیکی همان روستا و تبعات زیست‌محیطی آن، بازداشت شدند.
به گفته اهالی روستای احمدآباد، در محوطه معدنی که به تازگی در مسافتی کوتاه با این روستا احداث شده، چشمه منبع آب شرب آن‌ها و ساکنان چند روستای همجوار واقع شده و به زودی با تداوم فعالیت معدن‌کاران کاملاً از بین خواهد رفت.
همچنین، طبق آنچه مردم معترض این روستاها اعلام کرده‌اند، معدن احداث‌شده در محدوده یک اثر تاریخی جزو میراث فرهنگی واقع شده و مجوز فعالیت آن با روندی توام با فساد اداری صادر شده است.
هه‌نگاو مطلع شده است که، علی برادران، علی سروی، عارف زمانی، امین قهرمانی، معروف سالمی، زاهد مجنونی و مهدی مجنونی، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به زندان میاندوآب منتقل شدند. وضعیت یکی از این بازداشت‌شدگان به دلیل بیماری زمینه‌ای قلبی، نامساعد گزارش شده است.
در سال‌های گذشته، بهره‌برداری بی‌ضابطه از معادن سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، شن، ماسه و خاک بدون توجه به شرایط طبیعی واکوسیستم تکاب، اعتراضات متعدد شهروندان و حتی در مواردی برخی ادارات را نیز به دنبال داشته است.

هه‌نگاو؛ دوشنبه ۱۷مهر ۱۴۰۲