کرمانشاه؛ رضا رسایی، به اعدام محکوم شد

خبرگزاری هرانا – رضا رسایی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه در رابطه با پرونده “قتل رئیس اطلاعات سپاه شهرستان صحنه” به اعدام محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، رضا (غلام) رسایی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به اعدام محکوم شد.

بر اساس این حکم که اخیرا توسط شعبه ۲ دادگاه کیفری یک کرمانشاه صادر و در تاریخ پانزدهم مهرماه به وکلای مدافع آقای رسایی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام مباشرت در قتل عمد نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه به اعدام محکوم شد.

گفته میشود که اتهامات دیگری همچون مباشرت در ایراد جراحات عمدی غیرکشنده غیر منتهی به مرگ، تظاهر و قدرت‌ نمایی با چاقو و همچنین اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال نیز در پرونده وی مندرج است؛ این موارد به صدور مجازات های دیگری همچون پرداخت دیه، یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق برای آقای رسایی منتهی شده است.

بنابر این گزارش، استناد قاضی صادر کننده حکم به “اعترافات اجباری اخذ شده از آقای رسایی در دوران بازجویی”، سهم چشمگیری در محکومیت متهم به مجازات اعدام را در پی داشته است.

رضا رسایی، شهروند پیرو آیین یارسان در تاریخ سوم آذر ۱۴۰۱ توسط ماموران اداره آگاهی در شهریار تهران بازداشت و سپس به شهرستان صحنه منتقل شد.

او پس از پایان مراحل بازجویی به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. آقای رسایی مجددا پس از چند هفته، به همراه تعدادی دیگر از شهروندان بازداشت شده در جریان مراسم سالگرد سید خلیل عالی‌ نژاد، از زندان دیزل آباد کرمانشاه به بازداشتگاه اداره آگاهی این شهر منتقل شده بود.

بر اساس این گزارش، چندین تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی ۲۷ آبان ماه در شهرستان صحنه نیز با اتهام قتل رئیس اطلاعات سپاه این شهرستان مواجه شده اند. سید معصوم رضوی و (نام کوچک نامشخص) بیگی نیز از دیگر متهمان این پرونده بوده اند که گفته میشود معصوم رضوی از اتهامات انتسابی تبرئه شده است. از سرنوشت دیگر متهم این پرونده نیز اطلاعی حاصل نشده است.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۱، مراسم گرامیداشت بیست و یکمین سالگرد وفات سید خلیل عالی‌ نژاد، ار رهبران پیشین جامعه یارسان به صحن اعتراضات مردمی تبدیل شد. این اعتراض با دخالت ماموران امنیتی-نظامی به خشونت کشیده شد. کوتاه مدتی بعد اطلاعات سپاه کرمانشاه در بیانیه ای مدهعی شد که نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه در جریان این تجمع جان باخته است. مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان نیز در بیانیه ای ضمن تایید کشته شدن این مقام نظامی، از کشته شدن چندین شهروند و بازداشت ده ها تن دیگر در جریان تجمع اعتراضی مذکور خبر داد.

رضا (غلامرضا) رسایی، ۳۴ ساله، پیرو آیین یارسان و شهروند اهل شهرستان صحنه است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۲/۰۷/۲۲