لغو دوباره دادگاه سامان یاسین و ممانعت از درمان او با وجود ابتلا به خون‌ادراری شدید

جلسه رسیدگی به اتهامات سامان یاسین، خواننده و ترانه‌ساز بازداشت ‌شده کُرد و اهل کرمانشاه (کرماشان)، برای سومین بار متوالی لغو شد. این هنرمند پس از یک سال و ٢٢ روز بازداشت و شکنجه، به بیماری خون‌ادراری مبتلا شده و وضعیتش وخیم است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه اول آبان ماه ١٤٠٢ (٢٣ اکتبر ٢٠٢٣) جلسه رسیدگی به پرونده سامان یاسین که قرار بود در شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاده برگزار شود، به دلایل نامعلومی لغو شده است.

این در حالی است که پیشتر نیز، روز ١٨ اردیبهشت ماه ١٤٠٢، برگزاری جلسه دادگاه سامان یاسین لغو شده بود. همچنین در یک مورد دیگر، روز ١٨ شهریور ماه سال جاری، با توجیه “سفر ماموریتی قاضی صلواتی” دادگاه رسیدگی به اتهامات وی، برگزار نشده بود.

این هنرمند پیشتر پیرامون جلسه دادگاه خود، با تاکید ویژه بر علنی بودن آن، اعلام کرد: وکلا و خبرنگاران داخلی و بین‌المللی در این جلسه اجازه حضور داشته باشند و تقاضای حضور خود را هرچه زودتر، کتباً به قاضی صلواتی و مسئولان و دیوان ارسال کنند.

سامان یاسین اعلام کرده که لغو چندباره جلسه دادگاه او و همینطور کارشکنی در انتقالش به بیمارستان، یک روند عامدانه با هدف “به نابودی کشاندن جسم و روان” او توسط نهادهای امنیتی است.

به گفته یک منبع مطلع نزدیک به خانواده سامان یاسین، این زندانی سیاسی دچار خون‌ادراری شده و در دفع ادرار درد شدیدی را متحمل می‌شود؛ با این وجود با ادعای اینکه جواب کمیسیون پزشکی او ارجاع نشده، از اعزامش به مراکز درمانی خارج زندان ممانعت می‌شود.

سامان یاسین، روز چهارشنبه ١١ مرداد ماه ١٤٠٢، از زندان رجایی‌شهر به صورت فوری همراه با جمعی از زندانیان سیاسی به بند هشت زندان اوین و سپس، روز ۱۲ شهریور ماه از این زندان به ندامتگاه قزلحصار کرج منتقل شد.

این زندانی سیاسی، ٢٩ شهریور ماه سال جاری، بدون اجازه بردن وسایل شخصی خود از واحد ۳ زندان قزلحصار اخراج و به محل نگهداری زندانیان جرائم مرتبط با مواد مخدر انتقال داده شد.

این هنرمند در ٧ آبان ماه ١٤٠١، از بابت اتهاماتی شامل “محاربه” توسط دادگاه عمومی و انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد.

سامان صیدی معروف به سامان یاسین، ترانه‌ سرا، آهنگساز و خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران، روز یک‌شنبه ١٠ مهر ۱۴۰۱ (۲ اکتبر ۲۰۲۲) به دلیل حمایت از اعتراضات توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و پس از بازجویی به زندان رجایی شهر منتقل شد.

هه‌نگاو؛ سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲