اقدام به خودکشی بهروز ایزدی‌راد از بازداشت شدگان جنبش زن زندگی آزادی در زندان امیرآباد گرگان

بهروز ایزدی‌راد، شهروند بلوچ اهل گرگان استان گلستان که شهریور ماه بازداشت شده بود، با خوردن ٣٠ قرص اقدام به خودکشی کرده و بدون تکمیل دوره درمان به زندان مرکزی گرگان بازگردانده شده است. وی در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی نیز بازداشت شده بود.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز شنبه ٢٩ مهر ماه ١٤٠٢ (٢١ اکتبر ٢٠٢٣)، بهروز ایزدی‌راد، شهروند بلوچ ساکن گرگان در زندان امیرآباد این شهر، تحت شکنجه شدید جهت اخذ اعتراف اجباری با خوردن ٣٠ قرص اقدام به خودکشی کرده است.

هه‌نگاو مطلع شده است که، این شهروند بازداشت‌شده پس از آنکه دست به خودکشی زده، متعاقب انتقالی کوتاه به مراکز درمانی، روز یکشنبه بدون طی کردن دوره کامل درمان بار دیگر به دستور مقامات امنیتی به زندان امیرآباد بازگردانده شده است.

به گفته منابع هه‌نگاو، بهروز ایزدی‌راد در حال حاضر با وجود نیاز به مراقبت مداوم پزشکی و علیرفم امکان تاثیر مجدد شیمیایی قرص‌ها در زندان نگهداری می‌شود و وضعیت وی نگران‌کننده اعلام شده است.

بهروز ایزدی‌راد، همراه با محمدرضا (تهمورث) شوقی و امین شیرافکن، دو شهروند دیگر ساکن گرگان روز ١٧ شهریور ماه سال جاری بازداشت شدند. آن‌ها مدت ۴۵ روز گذشته را در سلول انفرادی سپری کرده و از ملاقات حضوری محروم بوده‌اند و طی روزهای گذشته جهت اخذ اعتراف اجباری علیه خود تحت فشار و شکنجه بوده‌اند.

بهروز ایزدی راد، پیش از این نیز، ٢۵ اردیبهشت ماه ١٤٠٢، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در نهایت ٣١ مردا دماه سال جاری، با قرار تامین از زندان امیرآباد آزاد شده بود.

همچنین، این شهروند مهرماه سال گذشته و در جریان جنبش زن زندگی آزادی بازداشت و بهمن ماه همان سال مشمول عفو شده و از زندان آزاد شده بود.

هه‌نگاو؛ دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲