مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند؛ از جو امنیتی تا بازداشت و ضرب و شتم

خبرگزاری هرانا – مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، نوجوان جان باخته در مترو تهران، امروز یکشنبه هفتم آبان ماه در جوی امنیتی در بهشت زهرا تهران برگزار شد. با دخالت ماموران امنیتی-انتظامی تعدادی از حاضرین در این مراسم از جمله نسرین ستوده، منظر ضرابی، مسعود زینال زاده و محمد گراوند ضرب و شتم و بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه هفتم آبان، مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، نوجوان جان باخته در مترو تهران، در بهشت زهرا این شهر برگزار شد.

در جریان این مراسم که از آغاز با جو امنیتی همراه بود، ماموران انتظامی-امنیتی در واکنش به سردادن شعار از سوی تعدادی از حاضرین، اقدام به ضرب و شتم آنان و بازداشت تنی کردند.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال مدنی در گفتگو با هرانا ضمن تایید بازداشت همسر خود اظهار داشت: “چند تن دیگر از حاضرین همزمان با بازداشت خانم ستوده توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مرکز انتظامی در محله شاه‌ عبدالعظیم تهران منتقل شدند.”

به گفته آقای خندان، “تعدادی از این افراد آزاد شده اند”. کماکان از هویت و جزئیات نحوه آزادی این افراد اطلاعی در دست نیست.

بعلاوه رمضان حاجی مشهدی، وکیل مدافع نسرین ستوده در گفت و گو با هرانا خواستار آزادی این فعال مدنی سرشناس شد. آقای حاجی مشهدی همچنین در این رابطه بیانیه ای نگارش کرده که در بخش هایی از آن آمده است: “شهادت می دهم نسرین عزیرم خواستار آزادی و برابری و استقلال و تمامیت ارضی کشور عزیز ماست. نسرین ما را آزاد کنید. او مادر و خواهر و دختر ایران ماست.”

البرز صادقی، از خانواده های جانباختگان هواپیمای اوکراینی نیز با انتشار مطلبی بازداشت مادر خود را تایید و اعلام کرد: “مادرم منظر ضرابی در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند همراه با ضرب و شتم، با ون به بازداشتگاهی در شهر ری منتقل شده است.”

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران نیز از بازداشت چند شهروند در جریان این مراسم خبر داد. این شورا هویت دو تن از بازداشت شدگان را “محمد گراوند، معلم اخراجی و از بستگان آرمیتا گراوند و همچنین مسعود زینال زاده، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران” گزارش کرده است.

خبرگزاری فارس رسانه نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی مدعی شد: “پس از پایان مراسم و هنگام قرائت دعا تعدادی از افراد سعی در شعار دادن و برهم زدن نظم مراسم خاکسپاری را داشتند.”

لازم به ذکر است، آرمیتا گراوند، دانش آموز ۱۷ ساله‌، نهم مهر ماه در مسیر مدرسه در ایستگاه متروی شهدا از ناحیه سر آسیب دید و در بیمارستان نظامی فجر بستری شد. مقامات جمهوری اسلامی ایران میگویند او در اثر «افت فشار» زمین خورده و از ناحیه سر آسیب دیده است. اما برخی رسانه ها و گروه های حقوق بشری او را قربانی درگیری با نیروهای موسوم به حجاب بان می‌دانند.

خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۲/۰۸/۰۷