اعدام یک مرد ۶۲ ساله در زندان مرکزی زنجان و افزایش اعدام در زندان مرکزی زاهدان

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲، اخبار حاکی از اعدام یک مرد به اتهام قتل در زندان مرکزی زنجان است.
همچنین تعداد اعدام ها در زندان مرکزی زاهدان به ۳ نفر رسید. یکی از زندانیان اعدام شده در زندان مرکزی زاهدان، زندانی سیاسی میثم چندانی بود که پس از ۱۲ سال زندان اعدام شد.

افزایش اعدام در زندان مرکزی زاهدان
صبح امروز شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲، علاوه بر اعدام زندانی سیاسی میثم چندانی، دو زندانی دیگر در زندان مرکزی زاهدان با اسامی عبدالحق گمشادزهی و رضا ارباب زهی اعدام شدند.
به گزارش حال وش، عبدالحق گمشادزهی، ۳۳ ساله و اهل میرجاوه و بلوچ بود. او از سال ۱۴۰۰، به اتهام قتل در زندان بود و به همین اتهام به اعدام محکوم شده بود.
زندانی دیگر رضا ارباب زهی، ۲۳ ساله، تبعه افغانستان بود که از سال ۹۹، به اتهام قتل در زندان به سر می برد. لازم به ذکر است که میثم چندانی زندانی سیاسی بود که در سن ۲۲ سالگی بازداشت و پس از ۱۲ سال زندان و تحمل شکنجه های طاقت فرسا در همین روز اعدام شد.

اعدام در زندان مرکزی زنجان
یک مرد ۶۲ ساله به نام حجت قره بیگلو در روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲، در زندان مرکزی زنجان اعدام شد. حجت قره بیگلو اهل اردبیل و ساکن تبریز، به اتهام قتل بازداشت و به همین اتهام اعدام شد.

اعدام یک پیرمرد ۶۲ ساله امری مذموم و محکوم است و نیاز حاکمیت ملایان بر ایران را به اعدام و سرکوب نشان می دهد.

۱۰۴ کشور جهان از طریق برگزاری رفراندوم، مجازات اعدام را کنار گذاشته اند. ۵۰کشور این روش مرگ را منسوخ دانسته و ۶کشور هم اعدام را فقط برای زمان جنگ استفاده می‌کنند. در حال حاضر فقط ۳۴ یا ۳۶ کشور از این مجازات غیر انسانی استفاده می‌کنند که ایران در میان این کشورها دومین رتبه را از نظر تعداد اعدام در سال داراست و از نظر نسبت جمعیت، ایران مقام اول اعدام را در جهان دارد!

کانون حقوق بشر ایران، روز شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲