افزایش شمار زندانیان اعدام ‌شده در زندان زاهدان به سه نفر و اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان زنجان

در حالی که پیشتر خبر اجرای حکم اعدام میثم چندانی، زندانی سیاسی در زندان مرکزی زاهدان اعلام شده بود، با احراز هویت دو زندانی دیگر به نام‌های عبدالحق گمشادزهی و رضا ارباب‌زهی، تعداد زندانیان اعدام‌شده در این زندان به سه تن افزایش یافت. از سویی دیگر، پیشتر حکم اعدام حجت قره‌بیگلو، زندانی محبوس در زندان مرکزی زنجان اجرا شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سحرگاه شنبه ٢٠ آبان ۱۴۰۲ (١١ نوامبر ۲۰۲۳)، حکم اعدام عبدالحق گمشادزهی، زندانی بلوچ ٣٣ ساله و اهل میرجاوه سیستان و بلوچستان در زندان مرکزی زاهدان به اجرا در آمد.

به نوشته حال وَش، عبدالحق گمشادزهی که پدر دو فرزند بوده، دو سال پیش بابت اتهام قتل عمد، بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

همزمان نیز، حکم اعدام یک زندانی تبعه افغانستان به نام رضا ارباب‌زهی، ۲۳ ساله، اهل ولایت فراه کشور افغانستان در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد. وی سه سال پیش بابت اتهام قتل عمد، بازداشت و به اعدام محکوم شد.

در ادامه اعدام‌های روز جاری در زندان مرکزی زاهدان، حکم اعدام میثم چندانی، زندانی سیاسی اهل سراوان اجرا شد. این زندانی دوازده سال پیش بابت اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شده بود.

پیش از آن، روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان ماه سال جاری، حکم اعدام یک مرد که هویتش حجت قره‌بیگلو، ۶۲ ساله احراز شده در زندان مرکزی زنجان به اجرا در آمده بود.

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، این زندانی اهل اردبیل که در اواخر ساکن شهر تبریز بوده، پیشتر با اتهام “قتل عمد” بازداشت و سپس به اعدام محکوم شده بود.

هه‌نگاو؛ شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲