قتل ۲ سوختبر بلوچ بدنبال شلیک نیروی انتظامی

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شامگاه جمعه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۲ نیروهای انتظامی با شلیک به سمت یک خودروی و واژگونی آن یک سوختبر را به قتل رساندند. این نیروها در محور زاهدان ـ بیرجند بدون هشدار قبلی به سمت خودروی سوختبران شلیک کرده که منجر به خارج شدن خودرو واژگونی آن شد. در این اقدام راننده خودرو به نام وحید خارکوهی اهل زاهدان به قتل رسید.

پیش از این نیز نیروهای انتظامی در تاریخ ۱۱آبان به سمت یک خودرو در محور بم ـ نرمانشیر بدون اخطار قبلی شلیک کردند که باعث واژگونی خودرو و جراحت شدید راننده آن شد. پس از گذشت ۶ روز در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲، راننده مجروح خودرو به نام محمد طارق شه بخش جان باخت. وی ۱۸ ساله تنها نان‌آور خانواده و ساکن روستای چاه‌زرد از توابع زاهدان بود.

ویدئویی از وضعیت فقر و محرومیت محل زندگی این جوان به قتل رسیده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

سران حکومت به منظور پنهان کردن فقر مردم که ناشی از سرقت سرمایه‌های مردم توسط ایادی‌شان است، ادعا می‌کند که سوختبری درآمد بالایی دارد. اما واقعیت تلخی چیز دیگری است. مردم و حتی جوانان تحصیل‌کرده این استان هیچ منبع درآمد دیگری ندارند و تنها انتخاب آنها سوختبری است. درآمد آنها پس از انجام هر سرویس تنها چند صد‌هزار تومان است. این درحالی است که بیشترین سود متعلق به قاچاقچیان اصلی است که همگی از ایادی و مزدوران سپاه پاسداران می‌باشند.

سرکوب مستمر سوختبران توسط نیروهای امنیتی
سوختبـران همواره توسط ماموران امنیتی حکومت تحت سرکوب می‌باشند. ماموران امنیتی به خودروهایی که از دادن رشوه خودداری کنند شلیک می‌کنند. شلیک به خودروی سوختبـران، باعث واژگون شدن خودور و آتش گرفتن آن می‌شود.

در اسفند ۹۹ نیز کشتار فجیع سوختبـران توسط سپاه پاسداران در مرز باعث پاکستان باعث شعله‌ور شدن قیام در استان‌ سیستان و بلوچستان شد. نیروهای امنیتی به خودروها، موتورسیکلت و حتی الاغ‌های سوختبـران شلیک می‌کنند تا مانع کار آنها شوند.

این شلیک‌های بی‌ضابطه باعث کشته و زخمی‌ شدن بسیاری از سوختبـران شده است. نفراتی هم که زنده می‌مانند قطعا بایستی با نقص عضو و سوختگی شدید با درصد بالا تا آخر عمر درگیر باشند.

کانون حقوق بشر ایران ۲۰ آبان ۱۴۰۲