سیستان و بلوچستان؛ دو شهروند در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی کشته شدند

خبرگزاری هرانا – امروز پنجشنبه بیست و پنجم آبان، دو شهروند در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی در هیرمند و ایرانشهر جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، امروز پنجشنبه بیست و پنجم آبان ۱۴۰۲، در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی، یک شهروند در ایرانشهر حان باخت.

هویت وی، “متین نارویی، هجده ساله، فرزند ضمیر، اهل و ساکن ایرانشهر” گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، “متین صبح امروز حوالی ساعت ۸ در محور دهستان دامن در ۲۵ کیلومتری شهر ایرانشهر در حالی که با خودرو خود در حال حرکت بود بدون هشدار و ایست قبلی توسط نیروهای نظامی، هدف تیراندازی از ناحیه سر قرار گرفت و جان خود را از دست داد.”

افزون بر این، روز جاری، در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی، یک شهروند در شهرستان هیرمند نیز جان باخت.

هویت وی، “امیر صفری (سارانی)، چهل و پنج ساله، فرزند مجید، متاهل، دارای هشت فرزند، اهل و ساکن روستای پکیرشهسوار واقع در شهرستان هیرمند” گزارش شده است.

در این گزارش به نقل از منبع مطلع آمده است: “روز جاری، پس از تیراندازی نیروهای مستقر در برجک شماره ۳ پاسگاه گلشاه واقع در روستای پکیرشهسوار، ساکنان روستا از منازل خود خارج شدند؛ امیر نیز از منزل خود خارج شده و مقابل درب خانه اش در فاصله ۱۰۰ متری این برجک، هدف تیراندازی نیروهای نظامی از ناحیه قلب قرار گرفت. این رخداد منجر به جان باختن آقای صفری شد.”

این منبع افزود: “تاکنون علیرغم مراجعه خانواده آقای صفری به پاسگاه مذکور و دیگر مراکز نظامی، مسئولین مرتبط از ارائه پاسخی شفاف در خصوص علت تیراندازی از سوی مامورین، خودداری کرده اند.”

در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۱، به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.
مجموعا ۷۵۲ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند، که از میان آنها ۴۷۴ شهروند جان خود را از دست دادند، که این آمار شامل جان باختن ۲۱ کولبر، ۱۳ سوختبر و ۴۴۰ شهروند میشود. ۲۷۸ شهروند نیز به واسطه شلیک بی ضابطه ارگانهای نظامی مجروح شدند که از این تعداد ۱۳۳ نفر کولبر، ۱۳۳ شهروند عادی و ۱۲ نفر سوختبر هستند.

خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۲/۰۸/۲۵