دهگلان؛ احضار و بازداشت کوتاه مدت سیروس عباسی توسط نهادهای امنیتی

سیروس عباسی از مدرسین زبان کُردی و فعال مدنی، بار دیگر توسط اطلاعات سپاه پاسداران احضارو به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. این فعال مدنی و فرهگی سال گذشته در جریان جنبش ژن، ژیان، ئازادی بازداشت و به حبس محکوم شده بود.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز یکشنبه ٢٨ آبان ماه ١٤٠٢ (١٩ نوامبر ٢٠٢٣)، سیروس عباسی، فعال مدنی سرشناس توسط اطلاعات سپاه پاسداران در دهگلان احضار شد. این فعال مدنی پس از چند ساعت بازداشت همراه با بازجویی توسط اطلاعات سپاه پاسداران، آزاد شده است.

احضار و بازجویی از سیروس عباسی در حالی انجام گرفته که وی در جریان آخرین باری که بازداشت شده بود در اثر شکنجه از ناحیه مهره پشت دچار شکستگی شده است و از نظر جسمانی د روضعیت نامناسبی به سر می‌برد.

سیروس عباسی، روز شنبه ١٨ شهریور ماه ١٤٠٢، پس از احضار توسط دادگاه انقلاب در دهگلان بازداشت و روز پنج‌شنبه ۶ مهر ماه، از زندان قروه آزاد شد.

پیشتر، مجور فعالیت “موسسه روزنوبار زانست کُردستان” که توسط سیروس عباسی و همسرش، فریده ویسی، سال ١٣٩۶ تاسیس و در زمینه آموزشی، فرهنگی و پرورشی آغاز به فعالیت کرده بود، توسط آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، لغو شد.

سیروس عباسی، طی جنبش ژن، ژیان، ئازادی، روز چهارشنبه ٣٠ شهریور ١٤٠١ بازداشت و پس از ٣٢ روز حبس انفرادی، به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. وی پس از آزادی به قید وثیقه، توسط دادگاه کیفری دهگلان با اتهامات “تبلیغ علیه نظام” به ١٠ ماه حبس، “برهم زدن نظم عمومی” به ١٨ ماه حبس و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به ٤٨ ماه حبس، محکوم شد.

هه‌نگاو؛ یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲