تهران؛ اسماعیل گرامی زندانی سیاسی سابق بار دیگر بازداشت شد

اسماعیل گرامی، فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق، بار دیگر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ٣٠ آبان ماه ١٤٠٢ (٢١ نوامبر ٢٠٢٣)، اسماعیل گرامی، ۶٩ ساله و فعال کارگری در جریان برگزاری تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در تهران بازداشت شد.

تا زمان تنظیم این خبر، از دلایل بازداشت و همچنین اتهامات انتسابی به این زندانی سیاسی سابق، اطلاع دقیقی در دسترس نیست. وی از بیماری‌های صرع، پروستات و کمردرد رنج می‌برد و نگهداری بلندمدتش در بازداشت، از نظر سلامت خطرناک خواهد بود.

اسماعیل گرامی، روز ۷ شهریور ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری فشافویه به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی در زندان” به تحمل ۱۱ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری درجه ۶ و ۵۰ ضربه شلاق درجه ۶ محکوم شد که این پرونده گشوده شده علیه وی در زمان حبس، پس با آزادی از زندان، مختومه اعلام شد.

این فعال کارگری، فروردین ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای اطلاعات سپاه، بازداشت شد. وی روز ۲۳ خرداد ماه همان سال، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، در مجموع به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم و طبق قانون تجمیع احکام تحمل ۴ سال از مجموع این مدت لازم‌الاجرا اعلام شد.

اسماعیل گرامی، نهایتا در حالی دوران حبس تعزیری ۴ ساله خود را سپری می‌کرد، روز ٢٤ بهمن ماه ۱۴۰۱، در پی ابلاغ بخشنامه موسوم به “عفو” از زندان اوین آزاد شده بود.

هه‌نگاو؛ سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲