حمله به یک کلیسای خانگی و بازداشت تعدادی از نوکیشان مسیحی در استان تهران

timthumb (6)خبرگزاری هرانا – چند تن از نوکیشان مسیحی در حوالی تهران در روز کریسمس، عید بزرگ مسیحیان بازداشت شده‌اند.

به گزارش هرانا به نقل از کمیته گزارشگران حقوق بشر؛ ماموران امنیتی با حمله و ورود به یک کلیسای خانگی در شهر رودهن، واقع در شرق استان تهران، چند تن از نوکیشان مسیحی بنامهای مهدی کیان، علی صدرالدین (برادر استفان)، محمد کاظمی، آذین فرودی، محمدحسین مریدیان، مریم نریمانی، علیرضا ناصری، برادر متین و یک تن دیگر (هویت نامعلوم) را بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل کرده‌اند.

روز پنجشنبه گروهی از ایمانداران مسیحی برای دعا و نیایش به مناسبت زادروز عیسی مسیح (کریسمس) گردهم آمده بودند، که تعدادی از ماموران لباس شخصی مجهز به سلاح کمری و بیسیم، با برخوردی بسیار غیرمودبانه وارد محل مذکور شده و ضمن تفتیش محل و ضبط کامپیوتر‌ها، کتب و جزوات، موبایل‌های حاضران و…، اقدام به بازداشت و انتقال این مسیحیان به خودروهای ون نمودند.

ماموران امنیتی همچنین برخورد بسیار زشتی با یکی از همسایگان آن منزل که در خصوص این اقدام ماموران از آن‌ها سوال کرده بود داشتند و تلفن همراه و مدرک شناسایی این شهروند شاهد را نیز ضبط کردند.

هنوز از محل بازداشت، ارگان بازداشت کننده، و هویت دقیق دستگیرشدگان خبری دقیق‌تر به دست نیامده است.

همزمان و بر اساس گزارشی دیگر کشیش سعید عابدینی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین، بمناسبت کریسمس و فرارسیدن سال نوی میلادی با انتشار نامه‌ای بر اعتقادات مسیحی خود تأکید کرده و نوشته است: «این روز‌ها هوا در اینجا بسیار سرد است، پنجره سلول کوچک من فاقد شیشه است و شب هنگام خوابیدن بسیار دشوار است. سرمای هوا یادآور رفتار رفقای زندانی من است. نگاه هم بندی‌های من بسیار دردناک است، نگاهی شرم آلود، شرم آلود ترک مذهب پدران. زندانبانانم نیز تحمل ندارند، صلیب‌های کاغذی که بر دیوار سلول آویخته بودم آزارشان می‌داد، صلیب‌ها را پاره کردند. این بار نیز به استقبال کریسمس می‌روم و عزیزانم را در بر ندارم.»

کشیش عابدینی از نوکیشان مسیحی با تابعیت ایرانی – آمریکایی است، که مهر ماه ۱۳۹۱در جریان سفری به ایران «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه»، بازداشت و بعد از ماه‌ها سلول انفرادی، به اتهام «تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب جرم» از سوی دادگاه انقلاب به هشت سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان گوهردشت کرج (رجائی شهر) محبوس می‌باشد.

هم اکنون ده‌ها نوکیش و ایماندار مسیحی، همانند فعالان و شهروندان بهایی، دراویش، اهل تسنن و دیگر دگراندیشان عقیدتی، در زندان‌ها و بازداشتگاههای جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

چندی پیش احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، در بیست‌وچهارمین جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل جدید‌ترین گزارش خود از ادامۀ روند سرکوب گروه‌های مذهبی و قومی و حتی مواردی از اعدام آن‌ها را مورد انتشار قرار داد. آقای شهید در این گزارش، نسبت به نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران مانند یارسان، بهائیان، مسیحیان، دراویش و مسلمانان سنی‌ هشدار داده و آنرا همچنان بحرانی اعلام کرده بود.