ماموستا زانا خوشامن جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان نقده منتقل شد

ماموستا زانا خوشامن، روحانی کُرد اهل پیرانشهر و از بازداشت‌شدگان جنبش ژن، ژیان، ئازادی، جهت اجرای حکم دو سال و یک ماه حبس تعزیری، بازداشت و به زندان مرکزی نقده منتقل شد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز چهارشنبه ٢٢ آذر ماه ١٤٠٢ (١٣ دسامبر ٢٠٢٣)، زانا خوشامن، اهل روستای “شیناوی” از توابع پیرانشهر پس از احضار توسط اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب این شهر، بازداشت و جهت اجرای حکم دو سال و یک ماه حبس به زندان نقده منتقل شد.

این روحانی کُرد پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد با ریاست قاضی امیر اوجاقلو به اتهام “عضویت در حزب دمکرات کُردستان ایران” به دو سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه سال جاری رسماً به وی ابلاغ شده بود.

ماموستا زانا خوشامن، مدرس مدرسه علوم دینی صلاح‌الدین ایوبی پیرانشهر، روز پنج‌شنبه ٢٨ مهر ماه ١٤٠١، همزمان با جنبش زن، زندگی، آزادی، همراه با همسرش، سنور قادری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سنور قادری پس از دو روز آزاد شد و ماموستا زانا خوشامن به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه انتقال یافت. این روحانی که طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات محروم ماند، پس از چند ماه با تودیع وثیقه و به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان نقده آزاد شد.

هه‌نگاو؛ چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲