شصت کارگر “مسکن مهر” سنندج اخراج شدند

23944آژانس کُردپا: در ادامه اخراج کارگران کُرد از پروژه و شرکت‌های اشتغال‌زا، پیمانکار پروژه مسکن مهر شهرک “دگایران” سنندج، شماری از کارگران خود را از کار اخراج کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شرکت ساختمانی “نیما سازه گستر” پیمانکار پروژه‌ی مسکن مهر شهرک دگایران سنندج در حالیکه حقوق دو ماه گذشته کارگران را پرداخت نکرده، ٦٠ کارگر را به بهانه “نبود بودجه” از کار اخراج و فعالیت این شرکت را تعطیل نمود.

این شرکت، یکم دی‌ماه کارگران را از کار اخراج کرده و به دلیل نارضایتی کارگران، پیمانکار پروژه‌ی ١٧٠٠ واحدی مسکن مهر وعده از سرگیری کار در ششم دی‌ماه را به کارگران اخراجی داده بود.

وب‌سایت “کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری” در این‌باره اعلام کرد: باگذشت ١٠ روز از اخراج کارگران و تعطیلی شرکت، تاکنون وعده پیمانکار پروژه مسکن مهر عملی نشده است.

گفته می‌شود، کارگران این شرکت در حالی حقوق دو ماه گذشته را دریافت نکرده‌اند که هرکدام دارای سوابق کاری ٣ ساله تا ٥ ساله هستند.

کارگران این شرکت طی مدت کار در این شرکت از بخش زیادی از حقوق و مزایا (اعم از حق اولاد، بُن، کفش و لباس) محروم و آنان از روی ناچاری به‌صورت قراردادی مشغول به کار بوده‌اند.

دو هفته قبل، حسن روحانی تورم ۴۵ درصدی در پایان دولت احمدی نژاد را ناشی از بی‌انضباطی دولت پیشین در مدیریت مالی پروژه مسکن مهر عنوان کرد و همزمان گفت که دولت او نیز مجبور شده است این راه را ادامه دهد زیرا اکنون ناچار به تکمیل پروژه‌های آغاز شده مسکن مهر است.

از دیگر سو، ششم دی‌ماه، درپی اخراج گروهی کارگران معدن طلای شهرستان تکاب، سه تن از این کارگران بر اثر فشارهای روحی ـ روانی دست به خودکُشی زدند، اما توسط همکاران خود نجات و به بیمارستان انتقال یافتند.

همچنین روز نهم دی‌ماه نیز، دادگاه عمومی تکاب با شکایت کارفرما معدن طلای آق‌دره، ١١ کارگر اخراج شده این واحد معدنی را احضار کرد.

شرکت “پویا زرکان” آق‌دره بزرگترین شرکت استخراج کننده و فرآوری طلا از سنگ معدنی آن در ایران وابسته به سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران است که در ۲۵ کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد.