خراسان شمالی؛ گزارش هه‌نگاو از بازداشت چهار شهروند کُرد پس از انتشار کلیپ “ولات”

طی روزهای گذشته و پس از انتشار کلیپ جدیدی از هنرمند علی کریمی یکی از هنرمندان شناخته شده کُرد در خراسان، دست‌کم ۴ نفر از افرادی که در تهیه این کلیپ نقش داشته‌اند توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و چند نفر دیگر نیز احضار شده‌اند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، پس از انتشار کلیپ موسیقی “ولات” به زبان کُردی توسط هنرمند علی کریمی در استان خراسان شمالی، دست‌کم ۴ نفر افرادی که تهیه این کلیپ همکاری داشته‌اند توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده و استودیو “تقی‌زاده” در شهر اسفراین نیز توسط این نهادها پلمپ شده است.

هه‌نگاو مطلع شده است که روز یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ (۱۱ فوریه ۲۰۲۴)، حسن تقی‌زاده صدابردار و مدیر استودیوی تقی‌زاده توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر اسفراین و همچنین هر یک از علی دل‌فراز تهیه کنند، حسین فیروزه مدیر تولید و جلال برات‌زاده تصویربردار این گروه در شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده‌اند.

به گفته منابع مطلع هه‌نگاو از خراسان، استاد کلیم‌الله توحدی محقق کُرد، استاد علی رضا سپاهی لایین از شاعران و نویسندگان کُرد، رویا رویا اسماعیلیان و اثمر حمیدی از هنرمندان کُرد در شهرهای قوچان، شیروان و سملقان نیز که در تهیه این کلیپ همکاری داشته‌اند توسط نهادهای امنیتی در شهرهای خود از طریق تماس تلفنی مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

همچنین، علی کریمی از هنرمندان کُرد در خراسان نیز به نهادهای امنیتی احضار شده که تاکنون از رفتن به این نهادها خودداری کرده است.

بر طبق ویدیویی که به هه‌نگاو رسیده، نهادهای امنیتی در شهر اسفراین نیز استودیوی “تقی‌زاده” را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده‌اند.

قابل ذکر است که افراد بازداشت شده پس از ۲۴ ساعت بازداشت و با اخذ تعهد کتبی موقتاً آزاد شده‌اند.

هه‌نگاو پیشتر گزارش داده بود که شماری از هنرمندان و فعالین مدنی کُرد در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی از جمله هنرمند علی کریمی توسط نهادهای امنیتی احضار و ضمن تهدید به آنها هشدار داده شده که حق استفاده از پوشش کُردی (پوشش کُردها در کُردستان) را ندارند

هه‌نگاو؛ یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲