گزارشی از بازداشت و آزادی مهران رحیمی هنرمند کُرد در قوچان

مهران رحیمی هنرمند کُرد و اهل شهرستان قوچان از توابع استان خراسان رضوی طی روزهای گذشته به مدت چهار روز توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و پس از تفهیم اتهام آزاد شده است.
بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ (۲۱ فوریه ۲۰۲۴)، نیروهای اداره اطلاعات در قوچان با هجوم به منزل شخصی مهران رحیمی هنرمند کُرد وی را بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در شهرستان “راز و جرگلان” در استان خراسان شمالی منتقل کرده‌اند.

به گفته منابع مطلع، این هنرمند کُرد پس از چهار روز بازداشت روز پنج‌شنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) پس از تفهیم اتهام موقتاً آزاد شده است. نیروهای امنیتی روز یک‌شنبه ۱ اسفند نیز به منزل این هنرمند هجوم برده‌اند، اما موفق به بازداشت نشده بودند.
هه‌نگاو مطلع شده است که، مهران رحیمی به مانند چندین هنرمند دیگر کُرد در خراسان طی ماه‌های گذشته چندین مرتبه توسط نهادهای امنیتی تهدید شده است که حق استفاده از پوشش کُردی (پوشش کُردها در کُردستان) را ندارد و نباید در مراسمات با این پوشش حاضر شود.
طی ماه‌های اخیر فشار نهادهای امنیتی بر هنرمندان کُرد در شهرهای خراسان شمالی و خراسان رضوی افزایش یافته و آنها را تهدید کرده‌اند که اگر پوشش کُردی بر تن کنند با پرونده‌سازی‌های امنیتی و اتهاماتی نظیر “همکاری با احزاب کُردستان” روبرو خواهند شد.

هه‌نگاو: سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲