چهار کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در بانه زخمی شدند

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه شانزدهم اسفندماه، چهار کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در منطقه مرزی “هنگه ژال” شهرستان بانه زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کولبرنیوز، روز چهارشنبه شانزدهم اسفند ۱۴۰۲، تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه منجر به زخمی شدن چهار کولبر شد.

هویت آنها، حیدر (نام خانوادگی نامشخص)، ادریس (نام خانوادگی نامشخص)، شهروندان اهل سقز، احسان عبدالله‌ زاده، ١٩ ساله و کریم (نام خانوادگی نامشخص)، هر دو اهل بانه، گزارش شده است.

در این گزارش آمده است: این کولبران با شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مرز هنگه ژال بانه زخمی شده اند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.
در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۳؛ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۰ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۲۲۸ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۹ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۳ کولبر زخمی شدند و ۶ کولبر جان باختند.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۲/۱۲/۱۸