محروم از درمان؛ گزارشی از آخرین وضعیت حمزه سواری در زندان قزلحصار کرج

خبرگزاری هرانا – حمزه سواری لفته، زندانی سیاسی حکم حبس ابد خود را در زندان قزلحصار کرج سپری میکند. وی علیرغم حال نامساعد جسمانی از رسیدگی پزشکی مناسب و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه سواری زندانی سیاسی در زندان قزلحصار کرج، از رسیدگی پزشکی مناسب محروم است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای سواری ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “آقای سواری حدود پنج سال پیش به بیماری کیست بیکر مبتلا شد. طی این مدت، به دلیل عدم رسیدگی درمانی مناسب، کیست وی رشد پیدا کرده و تاندون پای این زندانی را نیز درگیر کرده است. مخالفت با اعزام این زندانی به مراکز درمانی خارج از زندان با دستور دادستان پرونده آقای سواری صورت گرفته است.”
بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، این زندانی از حدود یازده سال قبل به بیماری واریکسول نیز مبتلا شده است. ۹ سال پیش آقای سواری با اعزام به مراکز درمانی مورد جراحی قرار گرفته، اما از سه سال پیش این بیماری مجددا عود کرد و تاکنون درخواست مکرر این زندانی برای بهرمندی از رسیدگی درمانی با مخافت های پیاپی مواجه شده است.

آقای سواری در تاریخ یازدهم شهریورماه ۱۳۸۴ زمانی که تنها شانزده سال داشت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او توسط دادگاه انقلاب اهواز از بابت اتهامات “افساد فی الارض، محاربه و اقدام علیه امنیت ملی” به اعدام محکوم شد. این حکم در نهایت به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.

این زندانی سیاسی در طی دوران تحمل حبس همواره از مشکلات پزشکی متعددی رنج برده است.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۲/۱۲/۲۴