هفت کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی و انفجار مین زخمی شدند

خبرگزاری هرانا – طی روزهای گذشته، هفت کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی و انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق در مناطق مرزی نوسود، بانه و سردشت زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کولبرنیوز، تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود و بانه به زخمی شدن پنج کولبر انجامید.

براساس این گزارش، روز سه‌ شنبه هفتم فروردین‌ماه، سه کولبر با هویت “سامان رستمی اهل جوانرود، شیرکو حبیبی اهل هشمیز از توابع سنندج و غلام فیضی اهل روستای کلاته از توابع کامیاران” در مناطق مرزی نوسود مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و زخمی شدند.

همزمان یک کولبر دیگر به نام “جبار نادری” نیز در مناطق مرزی بانه در پی تیراندازی ماموران زخمی شد.

از سوی دیگر روز دوشنبه ششم فروردین‌ ماه، “رضا نظری، کولبر اهل شهرستان ثلاث‌ باباجانی” در مناطق مرزی نوسود از فاصله یک متری مورد اصابت گلوله نیروهای نظامی قرار گرفته است. وی از ناحیه صورت به شدت دچار سوختگی و جراحت شده است.

روز سه شنبه هفتم فروردین‌ماه نیز، انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق در محدوده مرزی سردشت، موجب مصدومیت دو کولبر شد.

هویت این دو کولبر “رئوف احمدی ۳۹ ساله اهل روستای زوران و جبار احمدزاده ۲۸ ساله اهل روستای کُنه مشکی از توابع شهر سردشت” عنوان شده است.

بر اساس این گزارش آقای احمدی از ناحیه پا قطع عضو و آقای احمدزاده نیز به شدت زخمی شده است.

مین‌های برجای‌ مانده از دوران جنگ همه ساله موجب مرگ و مصدومیت تعدادی از هموطنان در مناطق مرزی می‌شود.
در حدود ۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی ایران آلوده به مین های به جا مانده و عمل نکرده جنگ ایران و عراق است.

دولت ایران نیز همچنان به تولید و کاشت مین های ضد نفر ادامه می‌دهد و برخلاف مقاوله نامه های بین‌المللی، معتقد است استفاده از این مین‌ها تنها راه مؤثر برای تأمین امنیت مرزهای طولانی این کشور است.

بر همین اساس بخش‌هایی از مرزهای ایران با افغانستان، پاکستان و عراق مین‌گذاری شده است؛ در جریان درگیری‌های دهه ۱۳۶۰ در کردستان هم بسیاری از اراضی این منطقه مین‌گذاری شدند.

خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۳/۰۱/۰۸