شاکر بهروز در زندان ارومیه دست به اعتصاب زد

خبرگزاری هرانا – شاکر بهروز، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، از روز یکشنبه بیست و ششم فروردین ماه، در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت خود دست به اعتصاب زده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شاکر بهروز، زندانی سیاسی در زندان ارومیه دست به اعتصاب زد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “آقای بهروز از روز یکشنبه بیست و ششم فروردین ۱۴۰۳، در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت پرونده به رغم پایان یافتن دوران محکومیت پنج سال حبس خود، دست به اعتصاب زده است. بخش اجرای احکام با ابن بهانه که وی هنوز پرونده دارد، از آزادی اش جلوگیری میکند و اکنون مطالبه این زندانی، رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف است”.
مسئولان زندان، در تلاش برای شکستن اعتصاب این زندانی هستند.

شاکر بهروز در سال ۱۳۹۹  به “بغی” از طریق عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام و قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران متهم شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی از بابت اتهام قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران در آذر ۱۳۹۹ در شعبه ۱ دادگاه کیفری ارومیه برگزار شده و دیماه همان سال به اعدام محکوم شد. در تاریخ ششم مهر ۱۴۰۰، شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور حکم اعدام شاکر بهروز را تایید کرد. چندی بعد، حکم اعدام این زندانی با رضایت شکات نقض شد و او از بابت جنبه عمومی جرم توسط دادگاه کیفری ارومیه به ده سال حبس محکوم شد. نهایتا این حکم شامل عفو مناسبتی شد.

وی در بخش دیگر پرونده خود که در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه رسیدگی شده بود، از بابت اتهام عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون (حزب دموکرات کردستان) به پنج سال حبس محکوم شد.

شاکر بهروز، در سال ۱۳۹۷ به عضویت یکی از احزاب کرد مخالف نظام در عراق درآمده و شهریورماه همان سال با گرفتن امان نامه به ایران بازگشت. او پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۱۴ روز بازجویی آزاد شد. آقای بهروز در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی به اتهام عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون (حزب دموکرات کردستان) بازداشت و روز شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ پس از تحمل حدود یک ماه بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان ارومیه منتقل شد.

شاکر بهروز، فرزند سلیم، ۳۴ ساله، مجرد و از اهالی منطقه دیزج ارومیه است.

خبرگزاری هرانا –  ۱۴۰۳/۰۱/۲۷