مخالفت اداره ثبت احوال با نامگذاری و ثبت هویت یک کودک در تبریز

خبرگزاری هرانا – یک کودک در تبریز با گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان تولد، به دلیل مخالفت اداره ثبت احوال این شهرستان با نام انتخابی “سئلین”، همچنان از داشتن شناسنامه محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک کودک در تبریز از داشتن شناسنامه محروم است.

علیرغم گذشت پنجاه و پنج روز از تولد این کودک، اداره ثبت احوال تبریز از صدور شناسنامه برای او با نام “سئلین” خودداری کرده است.
پیشتر صابر آهنی، پدر این کودک، از ثبت شکایت علیه اداره ثبت احوال به دلیل مخالفت با صدور شناسنامه برای فرزندش خبر داده بود.

عملکرد دولت ایران در باب خودداری از ثبت نام‌های خاص برای نوزادان، به‌ویژه به بهانه اینکه این نام ها خارجی یا غیر ایرانی تلقی می‌شوند، می‌تواند به‌عنوان نقض حقوق بشر، به‌ویژه حقوق کودک، در نظر گرفته شود. کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک، که ایران نیز عضو آن است، بر حق هر کودک برای داشتن نام و تابعیت از بدو تولد (ماده ۷) تاکید می‌کند. این حق در تضمین هویت قانونی کودک، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و حمایت تحت قانون تعیین کننده است. با رد ثبت و صدور اسناد رسمی، دولت ایران نه تنها حق کودک برای داشتن هویت را مختل می‌کند، بلکه احتمالاً آن‌ها را در معرض تبعیض و انزوای اجتماعی قرار می‌دهد. این اقدام با اصل عدم تبعیض (ماده ۲ پیمان‌نامه حقوق کودک)، که دولت‌ها را ملزم به تضمین همه حقوق برای کودکان بدون توجه به نژاد، زبان، یا منشاء ملی والدین یا خود کودک می‌کند، در تضاد است. رد ثبت نام کودک صرفاً به دلیل اینکه به‌عنوان نام خارجی یا غیر ایرانی در نظر گرفته می‌شود، اصول و حقوق بنیادین کودک را که توسط معاهدات بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند، زیر پا می‌گذارد.

خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۳/۰۲/۰۷