گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

21daa25d9b4eab1ad66c8f9a45f02d6c_w300گیسو: هفته‌ دوم خرداد‌ماه ١٣٩٢
آژانس کُردپا: به منظور پوشش هرچه مطلوب‌تر اخبار مرتبط با حوزه‌ی زنان، آژانس خبررسانی کُردپا به صورت هفتگی گزارشی خبری تحت عنوان “گیسو” را منتشر می‌کند.
هدف اصلی از انتشار این گزارش ویژه‌ی زنان، فوکوس دقیق‌تر بر تمامی موارد نقض حقوق زنان و همچنین تمامی فعالیت‌هایی که از سوی خود زنان و یا دیگر سازمان‌های مرتبط با آنان صورت می‌گیرد.
به دلیل گستردگی و پر اهمیت بودن این موضوع و همچنین عدم امکان در پوشش این مهم، گیسو به صورت مشخص به مسائل مناطق کُردنشین ایران می‌پردازد، اما این بدان معنا نیست تا دیگر مناطق غیر کُردنشین ایران مورد توجه واقع نگردد و آژانس کُردپا در تلاش است تا در گزارش گیسو به مسائل آن‌ها نیز بپردازد.

گیسو علاوه بر تنظیم گزارش هفتگی، جهت مستندسازی آن و انعکاس نظرات فعالان حوزه‌ی زنان، گفتگوهایی را با آنها انجام و منتشر می‌کند.

در گزارش این هفته‌،خودکشی ٢ دختر جوان در دهلران و ماکو، کشتە شدن یک دختر نوجوان بە دست پدرش در بوکان، مشکلات زندانیان زن جهت دسترسی بە امکانات و مرخصی درمانی و صدور ١٣٤ ماه حبس تعزیری برای ٣ شهروند زن بهایی را در مشهد تشریح می‌نماییم.

کُردستان

خودکشی ٢ دختر کُرد در خوی و دهلران

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، با خودکشی یک دختر ٢٣ سالە در شهر خوی و همچنین خودکشی یک دختر ٢٠ سالە در شهر دهلران، آمار زنان و دختران کُردی کە از ابتدای سال جاری اقدام بە خودکشی کردە و بە زندگی خود پایان دادەاند بە ١٥مورد رسید.

روز چهارشنبە یکم خرداد‌ماه، دختر ٢٣ سالەای بە نام “فاتمە نیسانی” ، بە علت فشار خانوادە جهت ازدواج اجباری، اقدام بە خود سوزی نمودە و جانش را از دست دادە است.

از دیگر سو، روز چهارشنبه هشتم خردادماه دختری با نام خانوادگی “جادری” ٢٠ساله و ساکن شهر دهلران به دلیل فقر و ابتلاء به یک بیماری صعب‌العلاج با طناب‌دار خود را حلق‌آویز کرده و به زندگی خود پایان داد.

بنا بە گفتە منابع مطلع ، این دختر جوان تا مقطع دیپلم تواسته بود ادامه تحصیل دهد اما به دلیل فقر و همچنین ابتلاء به بیماری، اقدام به خودکشی کردە است.

بر اساس آمارهای ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز فروردین‌ماه سال جاری تاکنون ١٥ زن و دختر به دلایل مختلف در مناطق کُردنشین ایران با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند.

از این تعداد ١٠ تن بە از طریق خودسوزی و ٣ تن هم با حلق آویز کردن بە زندگی خود پایان دادەاند.

این آمار نسبی است و با تأکید برگزارشات ثبت شده در مرکز آژانس خبررسانی کُردپا منتشر می‌شود، احتمال می‌رود آمار واقعی بیش از این تعداد باشد.

قتل فجیع یک دختر نوجوان در بوکان

روز جمعه سوم خردادماه، دختری نوجوان به نام “بفرین معروفی” در جاده‌ی” بوکان ـ کوسه” توسط پدرش کشته شدە است.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، درپی مشاجره و درگیری بفرین با پدرش در داخل خودرو، او از سوی پدرش مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و این امر سبب شد که بفرین خود را از اتومبیل به بیرون پرت کرده و زخمی گردد.

گفته می‌شود پس از اینکه بفرین خود را از اتومبیل پرت می‌کند، پدرش اتومبیل را متوقف کرده و با مشت و لگد به جان دخترش افتاده و این اقدام سبب کشته شدن دخترش می‌شود و در این هنگام دختر ١٣ ساله توسط شهروندانی که شاهد این رویداد بودند به بیمارستان بوکان انتقال یافته است.

طی روزهای گذشتە نیز، دختر جوانی بە نام “دیدار حسین‌پور” کە بە تازگی ازدواج کردە بود پس از ازیت و آزارو کتک‌کاری خانوادە شوهرش جان سپردە است.

این دختر جوان یک هفتە بعد از ازدواج با فردی بە نام “یوسف محمودی” از سوی شوهر و خانوادە شوهرش مورد آزار و ازیت قرار می‌گیرد کە منجر بە مرگ وی شدە است.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای سال جاری ٥ مورد کشتە شدن زنان در مناطق کُردنشین ایران ثىت شدە است کە ٣ مورد آن از سوی وابستگان نزدیک صورت گرفتە است.

این آمار نسبی است و با تأکید بر آمارهای ثبت شده که در مرکز آمار آژانس کُردپا منتشر شده است، احتمال می‌رود آمار واقعی بیشتر از این تعداد باشد.

ایران

محرومیت از مرخصی و امکانات درمانی مشکل این روزهای زنان زندانی

با نزدیک‌تر شدن زمان برگزاری یازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری حکومت اسلامی ایران، فشار بر زنان زندانی بیشتر شدە است، بە نحوی کە حتی از دادن مرخصی درمانی بە آنان خود داری می‌شود. همچنین علاوە بر فشارهای مضاعف و کمبود امکانات درمانی، این زندان‌‌ها اقدام بە لغو مرخصی بیشتر زنانی کردەاند کە در این مدت بە مرخصی آمدەاند.

بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، زهرا منصوری زندانی سیاسی بند نسوان زندان اوین کە با عود بیماری سرطان سینە بە مرخصی اعزام شدە بود، از سوی مسئولین زندان اوین جهت گزراندن ادامە دوران محکومیت خود فراخواندە شدە است.

وی در حالی فراخواندە شدە است کە در حال گزراندن دوران شیمی درمانی بودە و در صورت بازگشت بە زندان با خطر مرگ روبرو خواهد بود.

زهرا منصوری کە ٦٠ سال سن دارد و از بیماری صرع نیز رنج می‌برد، در بهمن‌ماه سال ٩١ و با تودیع وثیقە ٢٠٠ میلیون تومانی بە مرخصی درمانی اعزام شدە بود.

این زندانی سیاسی توسط شعبە ٢٦ دادگاه انقلاب تهران بە اتهام اقدام علیهە امنیت ملی بە ٥ ساک حبس تعزیزی محکوم شد. این حکم بە دلین شرایط خاص جسمانی وی بە ٢ سال حبس تعزیری و ٥ سال حبس تعلیقی کاهش یافت.

از دیگر سو و بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، مطهرە بهرامی حقیقی کە با ٦٢ سال مسن‌ترین زندانی زن زندان اوین می‌باشد از نارحتی دیسک کمر رنج می‌برد، علی‌رغم تشخیص پزشکان مبنی بر عمل جراحی این زندانی سیاسی تاکنون با مخالفت دادستانی از اعزام وی بە بیمارستان جلوگیری شدە است.

مطهرە بهرامی کە در ٦ دی‌ماه سال ٨٨ و در منزل شخصی خود بازداشت شدە بود، بە ١٠ سال زندان و بە همراه تبعید بە زندان رجایی شهر کردج محکوم شدە بود.

١٣٤ ماه حبس برای ٣ شهروند زن بهایی در مشهد

بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، سە شهروند زن بهایی ساکن مشهد بە نام‌های نیکا خلوصی، نوا خلوصی و مهسا مهدوی بە ١٣٤ ماه حبس تعزیری محکوم شدەاند.

این سە شهروند چندی پیش و از سوی شعبە ٣ دادگاه انقلاب مشهد بە ریاست قاضی سلطانی، بە اتهام تبلیغ بهاییت وتبلیغ علیهە امنیت و همچنین و عضویت در تشکیلات بهایینان ، جمعاً بە ١٣٤ ماه حبس تعزیزی محکوم شدەاند.

بر اساس این حکم نیکا خلوصی بە ٦ سال، نوا خلوصی بە ٤ سال و نیم و مهسا مهدوی بە ٨ ماه حبس تعزیری محکوم شدەاند.

از دیگر سو، طی روزهای گذشتە و بە دستور سپاه امام رضا از شرکت نیکا و نوا خلوصی در نمایشگاه گل و گیاه جلوگیری بە عمل آمدە بود.

این نمایشگاه در روزهای ٢٥ تا ٢٩ در نمایشگاه بین‌الملی مشهد برگزار گردیدە بود.

منابع:

آژانس خبررسانی کُردپا
خبرگزاری حقوق بشر ایران _ هرانا

این گزارش در بخش کُردی آژانس خبررسانی کُردپا عینا و تحت عنوان “به‌رموور” منتشر می‌گردد.

“به‌رموور” از زینت‌آلات و نوعی گردن‌آویز زنانه می‌باشد.