سراوان؛ کشته و زخمی شدن هشت سوختبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی

خبرگزاری هرانا – روز سه‌ شنبه هشتم خرداد ماه، در پی تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی به سمت گروهی از سوختبران اهل پاکستان در مرز کله گان سراوان در سیستان و بلوچستان، چهار سوختبر کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند. دو تن از سوختبران مجروح شده بازداشت و به بازداشتگاهی در سراوان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، در پی تیراندازی مستقیم و بدون هشدار نیروهای سپاه پاسداران به سوی سوختبران اهل پاکستان در منطقه مرزی کله گان سراوان، چهار سوختبر کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند.

هویت سوختبران کشته شده “عبدالواسع ریگی، ۱۸ ساله و فرزند ملا سلیمان، اصغر ساسولی، ۲۲ ساله و فرزند محمد اکبر، شکرالله ریگی، ۲۳ ساله و همچنین خواستی ریگی، همگی اهل و ساکن شهرستان ماشکیل بلوچستان پاکستان” گزارش شده است. هویت یکی از سوختبران مجروح شده نیز “عبدالله ریگی، فرزند ملا سلیمان” عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، دو تن از مجروحان توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به بازداشتگاهی در شهر سراوان منتقل شدند. سایر سوختبران مجروح شده نیز به بیمارستان شهر ماشکیل انتقال یافتند.

در این گزارش آمده است، طی این رویداد که بعد از ظهر روز سه‌شنبه هشتم خردادماه به وقوع پیوست، چهار سوختبر دیگر با هویت نامشخص ناپدید شده اند و تا به این لحظه از سرنوشت آنها اطلاعی حاصل نشده است.

در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.
در طول سال ۱۴۰۲، مجموعا ۵۴۰ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند، که از میان آنها ۱۲۹ شهروند جان خود را از دست دادند، که این آمار شامل جان باختن ۲۹ کولبر، ۲۹ سوختبر و ۷۱ شهروند دیگر میشود. ۴۱۱ شهروند نیز به واسطه شلیک بی ضابطه اعضای ارگانهای نظامی مجروح شدند که از این تعداد ۳۵۳ نفر کولبر، ۳۳ شهروند عادی و ۲۵ نفر سوختبر هستند.

خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۳/۰۳/۰۹