اجرای حکم اعدام دو زندانی در قم/ رهایی یک زندانی از چوبه دار

خبرگزاری هرانا – حکم دو زندانی که پیشتر به اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قم به اجرا درآمد. از سوی دیگر، یک زندانی محکوم به اعدام در رشت، با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، بامداد یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان قم اعدام شدند.

هویت آنها علیرضا آرزومندی، بیست و سه ساله، اهل روستای آرزومند فراهان و سمیر سعیدی‌راد (حمید)، سی و پنج ساله، اهل اراک، گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، علیرضا آرزومندی سه سال پیش به اتهام قتل و سمیر سعیدی‌راد پنج سال پیش به اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر بازداشت و سپس توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

رهایی یک زندانی از اعدام در رشت
به گزارش تابناک، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان گیلان از رهایی یک زندانی از اعدام خبر داد.

احمد میرمحمدی در این باره گفت: این زندانی که سی و شش سال دارد از سال ۱۳۹۴ به مدت ۹ سال به دلیل ارتکاب قتل در زندان رشت به سر می‌برد. با تلاش مسئولان و افراد مختلف، اولیای دم گذشت کردند و نهایتاً این زندانی از مجازات اعدام رهایی یافت.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۳/۱۱