زندان مهاباد؛ تداوم بازداشت خالد مهماندوست علیرغم تاکید پزشک بر لزوم آزادی وی

خالد مهماندوست، شهروند کُرد اهل مهاباد که واپسین روزهای چهارمین ماه بازداشت خود را در زندان مهاباد سپری می‌کند؛

در شرایط روانی و جسمی نامساعدی قرار دارد. وی یک بار دست به خودکشی زده و پزشک متخصص تاکید کرده که قادر به تحمل حبس نیست.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، خالد مهماندوست، شهروند کُرد پس از انتقال از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی مهاباد، اقدام به خودکشی کرده و وضعیت سلامتش نگران‌کننده است.

به گفته یک منبع مطلع، خالد مهماندوست، دو دوره بازجویی همراه با شکنجه شدید را ابتدا در بازداشتگاه اطلاعات سپاه مهاباد و سپس، در بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه متحمل شده است.

هه‌نگاو از طریق منابع خود مطلع شده است که، در پی وخامت حال و اقدام خالد مهماندوست به خودکشی، پزشک اعتصاب و روان تاکید کرده است که ادامه بازداشت وی ممکن است منجر به تکرار خودکشی و از دست دادن جانش منجر شود. با این وجود قاضی زندان از آزادی او ممانعت می‌کند.

همچنین، خالد مهماندوست از مشکل سیستم گوارشی و مجاری ادرار رنج می‌برد و در هردو مورد نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارد. وی طی سه ماه بازداشت و بازجویی در بازداشتگاه‌ اطلاعات سپاه از حق هرگونه تماس و ملاقات با خانواده محروم بود.

قابل ذکر است که، خالد مهماندوست، اواخر بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در مهاباد و ارومیه منتقل شد و در نهایت راهی زندان مرکزی مهاباد شد.

هه‌نگاو؛ دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳