سراوان؛ یک شهروند بر اثر انفجار مین جان باخت

خبرگزاری هرانا – روز جمعه یکم تیرماه، یک شهروند بر اثر انفجار یک مین ضد نفر در منطقه پتکوکی کله گان از توابع شهرستان سراوان، جان باخت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، روز جمعه یکم تیر ۱۴۰۲، یک شهروند در شهرستان سراوان بر اثر انفجار یک مین ضدنفر، جان خود را از دست داد.

هویت این شهروند، “مهر بی بی سیاهانی، حدودا ۷۰ ساله، فرزند عبدالله، اهل و ساکن روستای پتکوکی کله گان از توابع سراوان” گزارش شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: این شهروند که یکی از عشایر روستای پتکوکی کله گان است، در حین تعلیف احشام با مین ضدنفر کار گذاشته شده توسط سپاه پاسداران برخورد کرد و بر اثر شدت جراحات وارده در دم جان باخت.

بنابراین گزارش، اوایل خردادماه سال جاری نیز یک نوجوان در واقعه ای مشابه در این منطقه جان خود را از دست داده است.

ایران برخلاف قوانین بین‌المللی به تولید، استفاده و صادرات مین‌های ضدنفر ادامه می‌دهد و معتقد است که این مین‌ها تنها راه مؤثر برای تأمین امنیت مرزهای طولانی کشور هستند. مناطق مرزی ایران با افغانستان، پاکستان و عراق در سال‌های اخیر مین‌گذاری شده‌اند. طبق کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات متعارف (CCW)، استفاده از مین‌های زمینی باید قانونمند شود و مناطق مین‌گذاری شده باید علامت‌گذاری، محصور و ثبت شوند. همچنین، کشورهای عضو باید حقوق غیرنظامیان در مناطق مین‌گذاری شده را محترم شمارند و به پاکسازی این مناطق بپردازند.

خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۳/۰۴/۰۳