نقض حکم اعدام و شلاق سه متهم در تهران/ رهایی یک زندانی از چوبه دار

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام و شلاق سه متهم در تهران توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده آنها به شعبه هم عرض ارسال شد.

از سوی دیگر یک زندانی در کرمان که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با کسب رضایت از اولیای دم از چوبه‌ دار رهایی یافت. همچنین، رئیس کل دادگستری استان یزد از رهایی پنج محکوم به اعدام در این استان طی یکسال اخیر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از همشهری، حکم اعدام و شلاق سه متهم توسط دیوان عالی کشور نقض شد.

بر اساس این گزارش، در اسفندماه سال ۱۳۹۹، پیدا شدن پیکر مردی در شرق تهران به اطلاع پلیس رسید. در پی اطلاع این موضوع ماموران پلیس به محل حادثه اعزام شدند.

در برسی های اولیه ماموران پلیس و چک کردن دوربین های مدار بسته مشخص شد زنی به بهانه بردن حلوای نذری به خانه مقتول رفته و سپس سه مرد به زور وارد خانه شدند. همچنین با تحقیقات پلیس مشخص شد که مقتول با شخصی با نام سعید اختلافات مالی داشته است.

پس از انجام تحقیقات توسط پلیس، سعید بازداشت و پس از اعترافات صورت گرفته توسط وی، برادرش بیست و هفت ساله اش با نام رضا و دیگر همدستانش با نام های کریم، قاسم و مینا نیز بازداشت و پرونده آنها به شعبه ۲ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در برگزاری جلسه دادگاه، رضا برادر سعید که به عنوان متهم ردیف اول پرونده بود گفت: من دانشجو هستم برادرم چندین میلیارد پول به مقتول داده بود و مدرکی هم نداشت و نمی‌ توانست پولش را پس بگیرد. من قبول کردم با ورود به خانه او ابتدا دوستانه و اگر نشد با زور سفته بگیرم. وقتی دیدم مقتول مقاومت می‌کند با شال دهان و دست‌ هایش را بستم و با کریم از او اثر انگشت گرفتیم. اما پس از دقایقی متوجه شدم که او دیگر مقاومت نمی‌کند و ما متوجه شدیم که او فوت کرده است.

کریم متهم ردیف دوم نیز در دفاع از خود گفت: من یک سرنگ داروی بی‌ هوشی با خودم داشتم تا در صورت مقاومت به او تزریق کنم. وقتی در باز شد با مقاومت اولیه مقتول من دارو را تزریق کردم. من هر کاری که می‌ توانستم برای احیای او انجام دادم اما فوت کرد.

پس از آن قاسم به عنوان متهم ردیف سوم به جایگاه رفت و گفت: من در قتل نقشی نداشتم فقط دست‌ های مقتول را از پشت گرفته بودم که حرکت نکند.

مینا متهم دیگر پرونده نیز در این خصوص گفت: من هیچ‌ کدام از اتهام‌ ها را قبول ندارم و فقط برای بستن یک قرارداد حقوقی به آنجا رفته بودم. به من گفتند پس از بسته شدن قرارداد ۱۵ میلیون تومان می‌گیرم.

در پایان جلسه دادگاه پس از دفاعیات متهمان، قضات شعبه ۲ دادگاه کیفری یک استان تهران رضا را تحت عنوان متهم ردیف اول از بابت اتهام قتل به سیزده سال حبس، اعدام و سی ضربه شلاق محکوم کردند. کریم متهم ردیف دوم نیز به بیست و پنج سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. همچنین مینا به دلیل معاونت در قتل و مشارکت در اخذ سند به یازده سال حبس و بیست ضربه شلاق محکوم شد. همچنین با رای دادگاه کیفری مذکور، سعید به بیست و پنج سال حبس و قاسم به پانزده سال حبس و دو سال تبعید محکوم شدند.

در این گزارش آمده است، این حکم با اعتراض متهمان مواجه شد و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد. نهایتا دیوان عالی کشور احکام صادره را به دلیل نقص در تحقیقات پرونده نقض و پرونده این متهمان برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲ دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع داده شد.

رهایی یک زندانی از چوبه دار
به گزارش برنا، یک زندانی در کرمان از مجازات اعدام رهایی یافت.

معاون قضایی دادگستری استان کرمان در این خصوص گفت: یک زندانی در کرمان که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با تلاش دادگستری استان، اداره کل زندان، ستاد دیه و شورای حل اختلاف زندان کرمان، نهایتا در پی رضایت و اقدام نیک و خیرخواهانه اولیای دم، این زندانی از مجازات اعدام رهایی یافته و به آغوش گرم خانواده بازگشت.

طی یک سال اخیر؛ رهایی پنج زندانی از اعدام در استان یزد
به گزارش میزان، پنج محکوم به اعدام در استان یزد از مجازات اعدام رهایی یافتند.

علیرضا حسین‌ بیگی، معاون رئیس کل دادگستری استان یزد در این خصوص گفت: طی یکسال گذشته پنج محکوم به اعدام در این استان با رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۴/۰۶