گزارشی از آخرین وضعیت ادریس آلی، کولبر محکوم به اعدام

خبرگزاری هرانا – ادریس آلی، کولبر اهل سردشت حدودا سه ماه پیش توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد. وی توسط دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق شر در ایران، ادریس آلی، کولبر اهل سردشت در زندان ارومیه بسر میبرد.

براساس اطلاعات دریافتی هرانا، آقای آلی حدود سه ماه پیش توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و سپس به بند سیاسی زندان ارومیه منتقل شد. وی پس از طی شدن مراحل بازجویی توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شد. پس از اعتراض به حکم صادره، پرونده این شهروند به دیوان عالی کشور ارسال شده است. آقای آلی در مراحل بازجویی و محاکمه از حق داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای آلی با اشاره به اینکه علاوه بر ادریس این پرونده چهار متهم دیگر دارد، در رابطه با شرایط بازجویی و اتهام منتسب به این کولبر به هرانا گفت: “ادریس ساکن منطقه ای محروم و توسعه نیافته ای است که به اجبار برای امرار معاش و تامین مایحتاج خانواده خود به شغل کاذب کولبری روی آورد. او در مراحل بازجویی تحت اعترافات اجباری به ظن همکاری با اسرائیل، به جاسوسی متهم شد.  بجز ادریس تمامی متهمان این پرونده با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده اند.”

ادریس آلی، سی و یک ساله، متاهل و پدر دو فرزند است.

هر چند مقابله با امر جاسوسی به عنوان نقض حقوق بشر در نظر گرفته نمی شود ولی با توجه به سابقه دولت ایران در استفاده ابزاری از این عنوان، طرح چنین ادعایی همواره با دیده تردید نگریسته می‌شود.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۴/۰۱