زندان شیبان اهواز، مرگ مشکوک ۴زندانی و بستری شدن ۱۵تن دیگر

بنا به گفته برخی از شاهدان صحنه به زندانیان بیمار در زندان شیبان اهواز داروی اشتباهی داده شده که منجر به مسمومیت آنها شده است
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۱۱تیرماه ۱۴۰۳، چهار زندانی در بند ۳زندان شیبان اهواز فوت کرده‌اند. علت فوت و چگونگی این موضوع همچنان نامشخص است. در حال حاضر حداقل ۱۵زندانی دیگر در بیمارستانی خارج از زندان شیبان اهواز بستری می‌باشند. از وضعیت این زندانیان نیز اطلاع دقیقی در دست نیست. گفته می‌شود علت مرگ ۴زندانی و بستری شدن ۱۵تن دیگر، مسمومیت دارویی بوده است. بنا به گفته برخی از شاهدان صحنه به زندانیان بیمار در زندان شیبان اهواز داروی اشتباهی داده شده که منجر به مسمومیت آنها شده است.

بند سه زندان شیبان اهواز مخصوص به زندانیان معتاد به مواد مخدر است که به ایشان روزانه قرصهای سنگین ترمادول داده می شود. گفته می شود به این زندانیان قرص های روانگردان تاریخ گذشته داده شده است.
برخی اخبار نیز حاکی از دادن قرصهای روانگران با دوز بالا به زندانیان است که باعث مرگ ۴ زندانی و بیماری دستکم ۱۵ زندانی دیگر شده است.

بند۳ زندان شیبان اهواز، مربوط به زندان با اتهامات سرقت و مواد مخدر می‌باشد. مسمومیت و مرگ زندانیان در زندان شیبان اهواز باعث نگرانی خانواده‌های زندانیان شده است. مقامات زندان یا قوه قضاییه در این رابطه هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.

زندان شیـبان اهواز،
افشای تدارک مرگ خاموش زندانیان سیاسی در زندان شیـبان اهواز
زندان شیـبان اهواز از مخوف‌ترین زندان‌های نظام محسوب می‌شود. پیش از این کانون حقوق بشر ایران، بر اساس گزارش‌های رسیده از زندان شیـبان اهواز افشا کرده بود که مقامات این زندان مرگ خاموش زندانیان سیاسی را تدارک می‌بینند. بنا بر اطلاعات موثقی که فعالان حقوق‌بشر از بزرگترین زندان استان خوزستان به دست آورده‌اند؛ بیش از ۷۰زندانی سیاسی تنها در بند ۵ زندان شیـبان اهواز به سر می برند. همه این زندانیان سال‌های طولانی را در بازداشت و زندان بوده و در اثر شرایط بد زندان و شکنجه‌هایی که بر آنها اعمال شده دچار بیماری‌های متعدد شده‌اند.

مقامات زندان با مخالفت غیرقانونی با اعزام زندانیان برای درمان به مراکز پزشکی بیرون از زندان شیـبان عملا مرگ خاموش آنها را تدارک می‌بینند.

مخالفت غیرقانونی با درمان زندانیان سیاسی زندان شیـبان از سوی مقامات زندان و نهادهای امنیتی در حالی است که این زندان فاقد کمترین امکانات و تجهیزات رسیدگی پزشکی است.

کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۱۱تیرماه ۱۴۰۳