یک متهم در ارومیه به مجازات جایگزین حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – یک متهم در ارومیه، به خرید یک دستگاه مخصوص در اورژانس برای انتقال نوزادان به بیمارستان بدل از مجازات حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، برای یک متهم در ارومیه حکم جایگزین حبس صادر شد.

رئیس شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو ارومیه گفت: “در یکی از پرونده‌ها، متهم را ملکف به خرید یک دستگاه مخصوص در اورژانس برای انتقال نوزادان به بیمارستان مکلف کردم، چرا که بدون این دستگاه ممکن بود جان کودکان بد حال و بیمار به خطر بیفتد. این حکم بازتاب بسیاری خوبی در سطح استان آذربایجان غربی داشت.”

محمد علی خادم قره‌باقی با اشاره به اینکه متهمانی که برای آن‌ها رأی جایگزین حبس صادر می‌شود، معمولاً مجدد دست به ارتکاب جرم نمی‌زنند، ادامه داد: “با توجه به کثرت متهمان در حال حاضر فضای کافی برای متهمان در زندان وجود ندارد و امکان بازاجتماعی شدن فرد پس از زندان رفتن هم کاهش می‌یابد، با صدور آرای جایگزین حبس جامعه و فرد از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.”

گفتنی است با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید در فصل نهم آن به مجازات‌های جایگزین اشاره شده است. بر اساس این قانون قضات می‌توانند با توجه به شرایط متهم و داشتن برخی شروط از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند؛ به عنوان مثال یکی از شروط اجرای این قانون رضایت داشتن فرد محکوم است.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۴/۱۳