زندان قزلحصار کرج؛ گزارشی از محرومیت زندانیان از دسترسی به آب

خبرگزاری هرانا – زندانیان محبوس در زندان قزلحصار کرج از بیست روز گذشته با مشکلاتی در تامین آب سالم مواجه شدند. طی این مدت زندانیان روزانه فقط هفت ساعت به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند. این موضوع سلامت زندانیان را در معرض خطر قرار داده است. علاوه بر موضوع سلامتی و لزوم دسترسی به آب شرب کافی، عدم رسیدگی فوری به این وضعیت میتواند به بروز و گسترش انواع مختلف بیماری های محیطی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان محبوس در زندان قزلحصار کرج با مشکلاتی در دسترسی به آب مواجه هستند.

زندانیان محبوس‌ در این زندان چندین روز است با قطع مکرر آب مواجه هستند. این وضعیت سلامتی ساکنان زندان قزلحصار را به خطر انداخته است.

امروز چهارشنبه بیستم تیرماه، خانواده یکی از این زندانیان در تماس با هرانا ضمن تایید این موضوع، گفت: “از حدود بیست روز قبل دسترسی زندانیان به آب سالم محدود شده است. هر روز ساعت ۵ الی ۸ صبح، ۱:۳۰ الی ۳:۳۰ بعد از ظهر و ۹ الی ۱۱ شب آب لوله کشی در اختیار زندانیان قرار دارد. البته در این ساعات نیز فشار آب بسیار پایین است.”
بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، قطع مکرر آب در روزهای اخیر منجر شده است که زندانیان نتوانند به طور منظم از حمام استفاده کنند. از سوی دیگر کمبود آب، استفاده از سرویس های بهداشتی را برای زندانیان با مشکل مواجه کرده است. با توجه به فصل گرما و نبود آب، سرویس های بهداشتی زندان با وضعیت بسیار کثیفی نگهداری میشود که این امر نیز سلامت زندانیان را در معرض خطر قرار داده است.

اعضای خانواده یکی دیگر از زندانیان با بیان اینکه “فصل گرما و قطع مکرر آب موجب گسترش بیماری هایی همانند سل، پوستی و امراض دیگر در زندان می شود”، به هرانا گفت: “یک تانکر آب برای مواقع قطعی آب در زندان تعبیه شده که صرفا برای شستشوی دست و صورت قابل استفاده است. زندانیانی که تمکن مالی دارند ناچارا با پرداخت هزینه های گزاف از فروشگاه زندان آب تهیه می کنند اما همه زندانیان قدرت خرید از فروشگاه زندان را ندارند.”

هرانا چندی پیش گزارشی از قطع مکرر آب در ندامتگاه مرکزی کرج نیز منتشر کرده بود.

لازم به اشاره است، مجازات حبس بعنوان تحمیل عملی رنج‌آور از طریق محدود کردن آزادی افراد تعریف می شود. با اینحال حقوق مشخصی برای زندانیان تعریف شده است چه در قوانین داخلی و چه قوانین بین المللی از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی؛ «قواعد حداقلی رفتار با زندانیان» سازمان ملل متحد، «کمیته اروپایی برای پیش‌گیری از شکنجه و رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز» که حقوق زندانیان را تحت حاکمیت قوانین ملی و بین‌المللی تعریف می کنند. وضعیت زندانیان قزلحصار کرج که برابر با به خطر انداختن سلامتی و عدم تامین نیازهای اولیه آنان است نقض مکرر قوانین داخلی و بین المللی است.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۲۰