احضار، بازداشت و تشکیل پرونده برای صدها تن در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری

خبرگزاری هرانا – سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت صد و سیزده نفر، احضار صد تن، شناسایی چهار هزار و پانصد صفحه اینستاگرامی و تشکیل پرونده برای دو کانال تلگرامی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. به گفته آقای جهانگیر، اغلب بازداشت شدگان با اخذ تعهد و قرار تامین آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، سخنگوی قوه قضاییه از برخورد قضایی با صدها شهروند در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

اصغر جهانگیر در این خصوص گفت: در دوران برگزاری انتخابات ستادهای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی در سه سطح تشکیل شد که در این مدت ۳۹۸۰ نفر “مورد توجیه و ارشاد قرار گرفتند” و همچنین ۱۰۰ نفر احضار شدند.

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت صدو سیزده نفر در روز جمعه پانزدهم تیرماه، در جریان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، خبر داد و بدون اشاره به مصدایق ارتکاب جرم آنها، این افراد را مجرم خواند و مدعی شد: “اغلب آنها در همان روز با تعهد و قرار تأمین مناسب و وثیقه آزاد شدند.”

به گفته جهانگیر، در دوران برگزاری انتخابات برای دو کانال خبری نیز اعلام جرم شده است. همچنین ۴۵۰۰ صفحه اینستاگرام به دلیل آنچه “تلاش بر تشویق مردم برای تحریم انتخابات و ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه” عنوان کرده، شناسایی شده است.

لازم به ذکر است چندی پیش هیات نظارت بر مطبوعات، در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دستورالعملی درباره انتخابات ۱۴۰۳ منتشر کرد که بر اساس آن انتشار محتوا جهت تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات و “تجمع اعتراضی بدون مجوز، اعتصاب و تحصن”، از مصادیق “محتوای مجرمانه” تلقی میشوند.

در بند ۹۱ قانون انتخابات آمده است؛ درصورت تخلف از محتوای بند ۷۴ این قانون، “تعطیل نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی از یک تا سه ماه است و مدیر نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی به شلاق تا هفتاد و چهار ضربه محکوم میگردد. درصورت مشخص بودن نویسنده مقاله، این مجازات شامل نویسنده نیز میشود.”

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۴/۲۰