اشنویه؛ اقدام به خودکشی عیسی ابراهیم‌زاده زندانی سیاسی کُرد

عیسی ابراهیم‌زاده، فعال کارگری کُرد اهل اشنویه (شنو)، در پی مخالفت مسئولان زندان مرکزی نقده و اداره اطلاعات با تمدیت مدت مرخصی وی، اقدام به خودکشی کرد. وضعیت او در حال حاضر وخیم گزارش شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ (۱۹ جولای ۲۰۲۴)، عیسی ابراهیم‌زاده، زندانی سیاسی کُرد اهل روستای “ده‌شمس” از توابع اشنویه، به دلیل عدم تمدید مرخصی از طریق خوردن سم دست به خودکشی زد.

به گفته یک منبع مطلع، عیسی ابراهیم‌زاده پس از اقدام خودکشی به یکی از بیمارستان‌های شهر ارومیه منتقل شده و هم‌اکنون وضعیت سلامت او، نگران‌کننده است.

عیسی ابراهیم‌زاده پس ازمدت‌ها درخواست، در نهایت با موافقت مسئولان زندان برای انجام کار کشاورزی که تنها منبع درآمد خانواده‌اش است، از زندان مرکزی نقده به مرخصی اعزام شده بود.

این شهروند کُرد روز ١۵ بهمن ماه سال گذشته  بازداشت و به زندان مرکزی اشنویه منتقل شد. وی پس از دو روز، طی تماسی کوتاه اعلام کرد که برای سپری کردن دوره محکومیش راهی زندان مرکزی نقده شده است.

عیسی ابراهیم‌زاده، پیشتر توسط دادگاه انقلاب اشنویه بابت اتهاماتی از جمله “عضویت در گروه‌های مخالف حکومت” در مجموع به پنج سال حبس محکوم شده بود. طبق قانون تجمیع احکام، مجازات اشد یعنی چهار سال حبس برای وی قابل اجرا خواهد بود.

قابل ذکر است که، عیسی ابراهیم‌زاده، روز ٣٠ آذر ماه ١٤٠١، در جریان جنبش ژن، ژیان، ئازادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی در نهایت، ٢٢ دی ماه همان سال با تودیع وثیقه ۵٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بود.

هه‌نگاو؛ شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳