عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت میریوسف یونسی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – میریوسف یونسی، زندانی محبوس در زندان اوین علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی و نیاز به عمل جراحی، از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میریوسف یونسی، زندانی محبوس در زندان اوین از رسیدگی درمانی محروم مانده است.

آیدا یونسی، فرزند وی با انتشار مطلبی در این خصوص اعلام کرد: پدرم نیاز به عمل جراحی فورى دارد، پزشک زندان از چهار ماه پیش تاکید کرد که ‎پدرم باید براى جراحى به بیمارستان برود و دادیار موافقت کرد. مادرم تاکنون سه بار تخت بیمارستان و دکتر متخصص رزرو کرده است، اما هر بار در آخرین لحظه مسئولین زندان اوین مانع از اعزام پدرم شدند. وزارت اطلاعات و مسئولان زندان به هدف آزار و اذیت زندانیان، امکانات حداقلی داخل زندان را محدود و از رسیدگی پزشکی لازم ممانعت می کنند.
در تاریخ هفتم دی ماه سال ۱۴۰۱، میریوسف یونسی توسط ماموران امنیتی در منزل پدری خود در شاهرود بازداشت شد. او پس از صد و هفت روز بازداشت در سلول‌ های انفرادی بند ۲۴۰ و ۲۰۹ و سپس نگهداری در سلول‌ های دربسته چند نفره بند ۲۰۹ زندان اوین، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

به گفته یکی از فرزندان آقای یونسی، او طی مدت زمان بازداشت شنوایی یک گوش خود را از دست داده و گوش دیگرش نیز کم‌شنوا شده است، در حالی که همواره از رسیدگی مناسب پزشکی محروم بوده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات میریوسف یونسی در تاریخ دهم دی ماه ۱۴۰۲ در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، برگزار شد.

او نهایتا چندی بعد در حالی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد که به گفته آیدا دخترش، به دلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان به جلسه دادگاه برده نشده و قاضی نیز اجازه دفاع به وکلا را نداده بود.

میریوسف یونسی، پدر على یونسى، دانشجوی محبوس در زندان اوین است. علی یونسی برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۱۳۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۱۳۹۶ است. همچنین او با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد به مقام نخست دست یافت. او به همراه دانشجوی بازداشتی دیگر این دانشگاه به نام امیرحسین مرادی هم اکنون در زندان اوین در حال تحمل دوران محکومیت خود هستند.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۵/۰۲