دو زندانی در زندان های بندرعباس و مشهد اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز چهارشنبه سوم مردادماه، یک زندانی که پیشتر به دلیل اختلاف بر سر ارث پدری، مهمان ۳۰ ساله برادرش را با شلیک گلوله به قتل رسانده بود، در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شد.

سپیده‌دم روز گذشته، زندان بندرعباس نیز شاهد اجرای حکم یک زندانی تبعه کشور افغانستان بود که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر، به اعدام محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه خراسان، سحرگاه روز چهارشنبه سوم مردادماه، یک زندانی در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شد.

در این گزارش آمده است، در تاریخ پنجم مهر ۱۳۹۸ در شهرک نوید مشهد، اختلافات چند برادر بر سر یک منزل ارثیه‌ای به جنجال‌های خانوادگی انجامید. دو برادر به سوی منزل مذکور رفتند، جایی که برادرشان «مجید» سکونت داشت. در همین حین، «مصطفی حسینی» مهمان «مجید»، با شلیک گلوله از سوی «رمضان»، یکی از برادران، به قتل رسید.

پس از گزارش این واقعه به قاضی ویژه پرونده‌های جنایی، تحقیقات در این رابطه آغاز شد. در نهایت، «رمضان» پس از ۱۶ ماه متواری بودن در شهر جدید گلبهار دستگیر شد. وی در اعترافات خود اعلام کرد که به دلیل اختلافات بر سر منزل ارثیه‌ای، دست به این اقدام زده است.

در پی صدور کیفرخواست، این پرونده در دادگاه کیفری یک خراسان رضوی رسیدگی شد و «رمضان» به اعدام محکوم شد. حکم صادره علیه وی چندی بعد در دیوان عالی کشور تایید شده و نهایتا این زندانی سپیده‌دم روز گذشته به چوبه دار آویخته شد.

یک زندانی تبعه افغانستان در زندان بندرعباس اعدام شد
به گزارش حال وش، سحرگاه روز چهارشنبه سوم مردادماه، حکم اعدام یک زندانی تبعه کشور افغانستان در زندان بندرعباس به اجرا در آمد.

هویت این زندانی، «گلاب‌شاه نورزه، حدودا ۴۳ ساله، فرزند عبدالرحمن، متاهل و پدر چند فرزند، اهل ولایت فراه کشور افغانستان و ساکن بندرعباس» گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، آقای نورزه در سال ۱۳۹۸، در شهر بندرعباس با اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بود.

حکم اعدام این زندانی، بدون ملاقات آخر با خانواده خود به اجرا در آمد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۵/۰۴