صدور کیفرخواست برای ۳تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در بوکان

برای ۳تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در بوکان به اسامی رئوف شیخ ‌معروفی، کامران سلطانی و محمد فرجی کیفر‌خواست افساد فی‌الارض و محاربه صادر شده است


به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۸مردادماه ۱۴۰۳، برای ۳تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در بوکان کیفر‌خواست افساد فی‌الارض و محاربه صادر شده است. این سه تن عبارتند از رئوف شیخ ‌معروفی، کامران سلطانی و محمد فرجی. این سه تن در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شده بودند.

رئوف شیخ معروفی، در یک پرونده به افساد فی‌الارض متهم شده و پرونده وی به شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد ارسال شده است. مقامات امنیتی یک پرونده نیز در شعبه اول دادگاه کیفری بوکان به ریاست گل حسینی برای وی باز کرده‌اند. از اتهامات مطروحه در این پرونده اطلاعی در دست نیست.

دو تن دیگر از بازداشت‌شدگان به اسامی کامران سلطانی و محمد فرجی نیز در یک پرونده مشترک به محاربه متهم شده‌اند. پرونده این دو نیز به شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد ارسال شده است.

رئوف شیخ معروفی در تاریخ ۵دی‌ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی در شهر بوکان بازداشت شد. وی به مدت ۲روز در بازداشتگاه امنیتی این شهر تحت شکنجه‌های جسمی و روحی شدیدی قرار داشت. وی سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد و همان شکنجه‌ها بر روی وی اعمال شد. این زندانی پس از نزدیک به ۶ماه در ۲۰خرداد ۱۴۰۲،‌ به زندان بوکان منتقل شده بود.

محمد فرحی و کامران سلطانی نیز در ۳ و ۸ اسفندماه ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی در بوکان بازداشت و پس از بازجویی در زیر شکنجه به بازداشتگاه اداره اطلاعات در ارومیه منتقل شده بودند. این ۲تن به مدت ۳.۵ماه تحت شکنجه به منظور اخذ اعترافات اجباری قرار داشتند. این دو نیز در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲،‌ به زندان بوکان منتقل شده‌اند.

ماموران امنیتی با شکنجه‌های اعمال شده در نظر دارند که آنها نهایتا اتهام قتل یک مامور امنیتی را به عهده بگیرند. کامران سلطانی، محمد فرجی و رئوف شیخ‌معروفی حتی تحت فشار و شکنجه‌های غیرانسانی نیز این اتهامات را نپذیرفته‌اند.

اتهام افساد فی‌الارض و محاربه می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام و یا زندان‌های سنگین برای‌ آنها شود.

بوکان اعتراضات سراسری۱۴۰۱
شرکت فعال جوانان بوکان در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱
مردم و جوانان بوکان در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ نقش فعالی داشتند. مردم بوکان دی‌‌ماه ۱۴۰۱ در چهلم جانباختگان اعتراضات در آرامستان این شهر مراسم بزرگداشت برگزار کرده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند. نیروهای سرکوبگر به سمت مردم شلیک کردند.

نیروهای سرکوبگر آرامستان بوکـان را با سلاح‌های نیمه سنگین از جمله دوشکا، محاصره کرده بودند. مردم بوکان پس از پایان مراسم در خیابان‌های اطراف آرامستان تظاهرات کرده و شعار «مرگ بر خامنه ای» سرداده بودند.

در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، جوانان و مردم بوکـان به مراکز حکومتی حمله کرده و برخی از آنها از جمله اداره تعزیرات، فروشگاه افق، شهرداری و… را به آتش کشیده بودند.

کانون حقوق بشر ایران ۸ مرداد, ۱۴۰۳