انتقال یک زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام در زندان خوی

طبق قوانین جهانی حقوق بشر، اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شود که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۱۸مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان خوی جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است. انتقال این زندانی در روز چهارشنبه ۱۷مردادماه ۱۴۰۳، انجام شد. این زندانی رحیم سرخوش نام دارد و به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده است. از جزییات پرونده و مشخصات این زندانی اطلاعی در دست نیست.

اعدام ۲۹ زندانی در زندان‌های قزلحصار و مرکزی کرج
۲۹ زندانی روز چهارشنبه ۱۸مردادماه ۱۴۰۳، در زندان‌های قزلحصار و مرکزی کرج اعدام شدند. هویت برخی از زندانیان اعدام شده به شرح زیر است:

شهاب ملکی اهل هرسین، شهریار فروتن۳۸ ساله، محمد نظری و اسماعیل شرفی همگی اهل کرمانشاه، امید فرهیخته و رسول حیدری اهل تهران، فرود گراوند و محمد غلامی اهل کوهدشت لرستان، عبدالله شهنوازی و خلیل نهتانی اهل زاهدان.

هفت‌ تن از زندانیان به اتهام مرتبط با مواد مخدر، ۱۷زندانی به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند. ۴تن از زندانیان تبعه افغانستان بودند.

اعدام گروهی در زندان‌های حکومت به دلیل فشارهای بین‌المللی مدت‌ها بود که متوقف شده بود. آخرین اعدام گروهی مربوط به ۲۲تیرماه ۱۳۸۸ و در بحبوحه اعتراضات سراسری سال ۸۸ به منظور ایجاد جو رعب و سرکوب بود. این اعدام جمعی نشان‌دهنده نیاز حکومت برای قدرت‌نمایی در برابر جو ملتهب جامعه و سرکوب اعتراضات مردمی می‌باشد.

کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۱۸مردادماه ۱۴۰۳