سه فقره جرم در ایوان‌غرب/ آستانه تحمل مردم کمتر می‌شود

24421 (1)آژانس کُردپا: به موازات افزایش بحران اقتصادی و معضل معیشتی خانواده‌ها در کُردستان ایران، بحران‌های اجتماعی و آسیب‌های ناشی از آن ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو شب قبل در شهر کوچک ایوان‌غرب در استان ایلام سه فقره قتل، خودکُشی و خودکُشیِ مشکوک به وقوع پیوسته است.

دو حادثه‌ی نخست زمانی روی داده که در یک “اختلاف ملکی دو خانواده”، یک تن با شلیک گلوله کشته می‌شود و فرد مرتکب قتل نیز بعداً دست به خودکُشی می‌زند.

در همان شب(پنجم بهمن‌ماه) و به فاصله‌چند ساعت، جسد سوخته‌ای به پزشکی قانونی ایوان‌غرب منتقل می‌شود که پلیس؛ “مرگِ مشکوک به خودکُشی” را عنوان می‌کند.

حوادث شهر ٥٠ هزار نفری ایوان‌غرب در میان شهروندان کُرد انعکاس گسترده داشته به نحوی که برخی رسانه‌های محلی از آن به عنوان “شبِ تگزاسی” یاد کرده‌اند.

همچنین بنابه آمار پزشکی قانونی استان ایلام، مراجعه نزاع‌کنندگان به این اداره دولتی طی سه ماه نخست جاری در مقایسه با سال قبل به میزان ١٢ درصد افزایش یافته است.

در سال‌های اخیر با افزایش تورم، بیکاری و انسداد منابع مالی به ویژه در مناطق حاشیه‌ای نظیر کُردستان، آسیب‌های اجتماعی نیز به موازات آن روند صعودی داشته و این امر منجر به کاهش آستانه‌ی تحمل شهروندان گشته است.
24422 (1)
مجید محمدی، جامعه شناس
مجید محمدی جامعع‌شناس مقیم آمریکا، “کاهش آستانه‌ی تحمل” را به سه موضوع ارجاع می‌دهد: نخست رواج خشونت از طریق رفتار حکومت (ضرب و جرح مردم در خیابان توسط لباس شخصی‌ها و نیروی انتظامی و بسیج و اجرای احکام اعدام در معابر) در تمسک به آن برای حذف رقبا و تبلیغ و ترویج آن توسط رسانه‌های حکومتی و دولتی، دوم افزایش شکاف میان خواسته‌ها و واقعیات بواسطه افزایش شکاف طبقاتی در جامعه و نکته‌ی سوم کاهش همبستگی اجتماعی در جامعه‌ای که از نظر اجتماعی بسیار متنوع و متکثر و از نظر سیاسی بسیار انحصارگرا و بسته است.