ارجاع پرونده ماشاالله کرمی به دادگاه تجدیدنظر استان البرز

خبرگزاری هرانا – پرونده ماشاالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام‌شده، به شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر البرز ارجاع داده شد. علی شریف‌زاده، وکیل مدافع آقای کرمی از درخواست وکلا برای برگزاری جلسه حضوری در دادگاه تجدیدنظر خبر داد و اعلام کرد که اتهامات امنیتی مطرح‌شده علیه موکلش با اعمال ارتکابی وی همخوانی ندارد. آقای کرمی پیشتر توسط دادگاه انقلاب کرج به شش سال حبس و ضبط اموال  محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، پرونده ماشاالله کرمی به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد.

علی شریف‌زاده، وکیل مدافع ماشاالله کرمی با اشاره به اینکه پرونده به شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر البرز ارجاع شده است، گفت: «وکلا درخواست برگزاری جلسه حضوری در دادگاه تجدیدنظر بابت اتهامات امنیتی ماشاالله کرمی را دارند. حکمی بابت اتهام پولشویی آقای کرمی صادر نشده ولی دادگاه انقلاب درخواست توقیف اموال او را کرده است.»

او افزود: «در حالی که هنوز شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ نظرآباد بابت اتهام “پولشویی و تحصیل مال نامشروع” حکمی صادر نکرده، دادگاه انقلاب حکم توقیف اموال آقای کرمی را صادر کرده است. این اموال از طریق هبه‌های مردمی به دست آمده و هیچ ارتباطی با اتهامات امنیتی ندارد.»

شریف‌زاده ادامه داد: «شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج آقای کرمی را به شش سال حبس بابت اتهامات اجتماع و تبانی (پنج سال) و تبلیغ علیه نظام (یک سال) محکوم کرد. ما به این حکم اعتراض کرده‌ایم و وکلای طرف‌های پرونده درخواست برگزاری جلسه حضوری با تمامی طرف‌ها را دارند.»

او توضیح داد: «در مرحله بدوی، لایحه‌ای جامع ارائه دادیم و تأکید کردیم که رفتار آقای کرمی با عناصر مادی و معنوی اتهامات همخوانی ندارد. آقای کرمی تنها اقدام به پخش غذای نذری کرده که مبالغ آن با کمک‌های مردمی تأمین شده است. این مطالب به دادگاه انقلاب نیز ارائه شد، اما به درستی مورد توجه قرار نگرفت.»

وکیل کرمی افزود: «دادگاه انقلاب با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، تقاضای توقیف اموال آقای کرمی شامل یک منزل مسکونی و یک خودرو را کرده است. این اموال هیچ نقشی در اتهامات امنیتی آقای کرمی ندارد. همچنین، پرونده‌ای بابت همین اموال در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ با اتهام «تحصیل مال نامشروع و پولشویی» تشکیل شده است که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.»

شریف‌زاده در پایان گفت: «امیدواریم دادگاه تجدیدنظر با توجه به نواقص موجود، حکم برائت صادر کند. آقای کرمی از مرداد ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد و به بیماری مبتلا شده است. درخواست ما بررسی مثبت پرونده و صدور حکم برائت است.»

جلسه رسیدگی به اتهامات ماشالله کرمی در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه، برگزار شده بود.

اواخر اسفندماه سال گذشته، آقای شریف‌زاده اردکانی، وکیل آقای کرمی گفته بود: در کیفرخواست موکلش چهار عنوان اتهامی قید شده که اتهامات ماده ۵۰۰ (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و ماده ۶۱۰ (اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی) در دادگاه انقلاب کرج و همچنین اتهامات ماده دو قانون تشدید (تحصیل مال نامشروع) و ماده نه قانون مبارزه با پولشویی در دادگاه کیفری دو  شهرستان نظرآباد نیز، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی (کومار) کرمی، معترض اعدام شده، در تاریخ سی و یکم مردادماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران امنیتی در زمان بازداشت این شهروند، تمام وسایل الکترونیکی را ضبط و کارت‌ های بانکی خانواده وی را نیز مسدود کردند.

آقای کرمی در تاریخ ششم آبان ماه همان سال، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شد. وی نهایتا پس از سه ماه بازداشت در قرنطینه به بند ۱۵ این ندامتگاه منتقل شد.

گفتنی است، سحرگاه روز شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱، حکم اعدام محمد مهدی کرمی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در پرونده موسوم به “قتل بسیجی روح الله عجمیان” اجرا شد.

خبرگزاری هرانا –۱۴۰۳/۰۵/۲۲