قصور پزشکی؛ گزارشی از مرگ یک نوجوان در تبریز پس از اقدامات دندانپزشکی

خبرگزاری هرانا – اوایل مردادماه سال جاری، دختر دوازه ساله ای در تبریز پس از جراحی و ترمیم دندان‌هایش در یکی از مراکز دندانپزشکی این شهر، به دلیل عارضه داروی بیهوشی جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتمادآنلاین، یک نوجوان دوازده ساله به نام دریا دلکش در تبریز به دلیل قصور پزشکی جان خود را از دست داد.

در این گزارش علی دلکش، پدر این کودک در رابطه با جزئیات این واقعه اعلام کرد: “به تازگی دندانپزشک‌ها برای جراحی یا ترمیم دندان کودکان عنوان می‌کنند که کودک باید بیهوش شود. دندانپزشک دخترم هم به ما گفت، چند تا از دندان‌های دریا نیاز به رسیدگی از جمله عصب‌کشی، ترمیم و کشیدن دارد و باید بیهوش شود.”

آقای دلکش در ادامه افزود: “به ما گفتند دوم مرداد ساعت ۸ و نیم صبح کلینیک باشیم، اما آن روز پزشک با یک ساعت و نیم تاخیر در کلینیک حضور پیدا کرد. وقتی خواستند دریا را بیهوش کنند اجازه ندادند ما کنارش باشیم. با این وجود دریا در یک اتاق ساده دندانپزشکی بیهوش شد. دریا ۸۰ کیلو و تقریبا وزنش زیاد بود. با این شرایط دریا را روی صندلی یونیت دندانپزشکی قرار دادند و اقدام به بیهوشی او کردند بدون اینکه شرایط ریکاوری را در نظر بگیرند. سه ساعت و نیم عمل دندانپزشکی دریا طول کشید. سپس در حالی که در تمام جراحی‌ها پزشک بیهوشی به خاطر حساسیت ریکاوری آخرین نفری هستند که باید اتاق عمل را ترک کند، اما پزشک بیهوشی دریا اتاق را ترک کرد و سپس دندانپزشک محل را ترک کرد.”

پدر دریا دلکش گفت: صورتحساب کلینیک پرداخت شد و پانزده دقیقه بعد به ما گفتند دخترتان مرخص است و می‌توانید او را به خانه بازگردانید. بعد گفتند امکان دارد در خانه دو ساعت بخوابد و بعد از آن بیدار شود، اما وقتی رفتم دخترم را از روی صندلی یونیت بلند کنم یک دفعه خون بالا آورد. ما فکر می‌کردیم وقتی اسم بیهوشی آمده تمام تجهیزاتی که مخصوص اتاق عمل است در این کلینیک وجود دارد، اما حتی لباس مخصوص جراحی تن دخترم نکرده بودند و لباس‌هایش کثیف شد. بعد از اینکه دخترم خون بالا آورد مجبور شدیم ۲۰ دقیقه آنجا بمانیم تا لباس‌هایش را تمیز کنیم. حتی وقتی از منشی، رسیور؛ یکی از ساده‌ترین تجهیزات بیمارستانی را درخواست کردم، گفت نداریم. سپس دخترم را به خانه بردیم.

وی افزود: پس از دو ساعت هر چه دریا را صدا زدیم واکنشی از خود نشان نداد. با همان منشی کلینیک تماس گرفتم و گفتم دخترم هنوز به هوش نیامده است. گفت عادی است و نگران نباشید. یک ساعت بعد متوجه شدیم دریا به سختی نفس می‌کشد. دوباره با منشی کلینیک تماس گرفتم و گفتم به متخصص بیهوشی اطلاع دهید که این بچه حالش خوب نیست و نمی‌تواند نفس بکشد. با این حال حدود ساعت پنج و نیم عصر وقتی هم با متخصص بیهوشی تماس گرفتم گفت شما حساس هستید، استرس نداشته باشید. بعد گفت پس از اتمام کارش از کلینیک به خانه ما می‌آید.

آقای دلکش در پایان اظهار داشت: سپس اورژانس یک بیمارستان خصوصی و اورژانس تبریز به خانه ما آمدند و عملیات احیا صورت گرفت، اما بی‌فایده بود و دریا فوت کرد. جسد دخترم به پزشکی قانونی منتقل شد تا نوع دارو و دوزی که مصرف شده، مشخص شود. بعد از این اتفاق همسرم سه بار اقدام به خودکشی کرده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۵/۲۹