صدور احکام جایگزین حبس برای چند متهم در شیراز و پارس آباد

خبرگزاری هرانا – دادگاه های کیفری مستقر در شیراز و پارس آباد، برای چند متهم در پرونده هایی مجزا، مجازات جایگزین حبس صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدا و سیما، چند متهم در شیراز به مجازات جایگزین حبس محکوم شدند.

رییس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد: برای متصرفین غیر قانونی اراضی منطقه حفاظت شده ماله گاله حکم جایگزین حبس صادر شد و هر یک از این متهمان موظف به انجام ۵۴۰ ساعت خدمات عمومی رایگان و کاشت و مراقبت از ۱۰۰ اصله نهال، بدل از حبس شدند.

بنابر خبری دیگر، یک متهم ۳۲ ساله که در یک حادثه رانندگی مرتکب قتل غیر عمد شده بود، توسط دادگاه کیفری دو شهرستان پارس‌آباد به پاک‌سازی آرامستان‌های این شهرستان از علف‌های هرز، بدل از شش ماه حبس محکوم شد.

بر اساس رای دادگاه، این فرد علاوه بر محکومیت حبس، به پرداخت دیه نیز محکوم شده بود.

در این حکم آمده است، شهرداری پارس‌آباد به‌عنوان نهاد پذیرنده و قاضی اجرای احکام به‌عنوان ناظر به اجرای حکم خواهند بود که در صورت تخلف فرد از اجرای حکم برای بار نخست یک‌چهارم تا یک‌دوم به مجازات مورد حکم افزوده می‌شود و در صورت تکرار، مجازات حبس اجرا می‌شود.

گفتنی است با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید در فصل نهم آن به مجازات‌های جایگزین اشاره شده است. بر اساس این قانون قضات می‌توانند با توجه به شرایط متهم و داشتن برخی شروط از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند؛ به عنوان مثال یکی از شروط اجرای این قانون رضایت داشتن فرد محکوم است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۶/۰۱