محروم از درمان؛ گزارشی از آخرین وضعیت افشین بایمانی در زندان قزلحصار کرج

خبرگزاری هرانا – افشین بایمانی، زندانی سیاسی، بیست و چهارمین سال از حکم حبس ابد خود را در زندان قزلحصار کرج سپری میکند.

وی که اخیرا در پی بروز علائم سکته قلبی به بیمارستان رجایی کرج اعزام شده بود، پس از مدت کوتاهی به زندان بازگردانده شد. این زندانی سیاسی که نیازمند عمل قلب است، به دلیل اینکه زندان شرایط نگهداری او را پس از عمل ندارد، از درمان محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افشین بایمانی، زندانی سیاسی، بیست و چهارمین سال از حکم حبس ابد خود را در زندان قزلحصار کرج سپری میکند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “آقای بایمانی شامگاه چهارشنبه ۷ شهریورماه، در پی وخامت حال و بروز علائم سکته قلبی به بیمارستان رجایی کرج منتقل شد. پس از انجام آزمایش اکو قلب و نوار قلب پزشکان اعلام کردند که وی نیازمند عمل انژیو است. اما او به دلیل اینکه شرایط نگهداری بعد از این عمل در زندان مهیا نیست، با انجام عمل آنژیو مخالفت کرد. وی سپس یک روز بعد به زندان بازگردانده شد.”
آقای بایمانی در تاریخ ۷ مرداد ۱۴۰۳، در پی افت شدید فشار در زندان بیهوش شد و به زمین افتاد. این زندانی به دلیل برخورد با دیوار، دچار شکستگی سر و خونریزی شد. بهیار زندان پس از معاینه وی بر ضرورت اعزام این زندانی به بیمارستان برای انجام عمل آنژیوگرافی تاکید کرد. افشین بایمانی خواستار اعزام به مرخصی استعلاجی و درمان تحت نظر دکتر متخصص خود شد، اما او با مخالفت مسبوق به سابقه مسئولان زندان برای تحقق این امر مواجه شد.

افشین بایمانی پیشتر در تاریخ نهم بهمن ماه سال گذشته، در پی حال نامناسب جسمانی به بیمارستان رجایی شهر کرج منتقل شد و یک روز بعد بدون رسیدگی تخصصی پزشکی به زندان بازگرداننده شد. در بیمارستان، تنها به چند آزمایش از جمله اکو و تست ورزش و تجویز داروهای قلب و فشار خون اکتفا کردند. او پیشتر برای انجام عمل جراحی قلب باز به مرخصی درمانی فرستاده شده بود، اما در اصفهان بازداشت و مجدد به زندان منتقل شد.

لازم به ذکر است؛ این زندانی سیاسی آبان ماه سال ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه برای درمان و مراقبت‌های پزشکی، از زندان قزلحصار به مرخصی آمده بود. وی در تاریخ سی‌ام آذر همان سال به دلالیل نامعلومی بازداشت و به زندان اسدآباد اصفهان منتقل شد. وی نهایتا اواسط دی ماه به زندان قزلحصار کرج منتقل شد.

آقای بایمانی که متاهل و پدر دو فرزند است، در شهریور ماه ۱۳۷۹، بازداشت و چندی بعد به اتهام محاربه توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده بود. این حکم پس از ۶ سال به حبس ابد کاهش یافت. او از آن زمان ایام محکومیت خود را در زندانهای مختلف سپری می کند.

افشین بایمانی از تیرماه ۱۳۹۶ دچار بیماری گرفتگی عروق قلب شده است. این زندانی در تیرماه ۱۴۰۰ در بیمارستان امیرآباد تهران، تحت عمل آنژیو قلب قرار گرفته بود.

محرومیت از درمان مناسب برای زندانیان سیاسی در ایران می‌تواند به عنوان نوعی شکنجه و نقض حقوق بشر تلقی شود. این محرومیت‌ها نه تنها به‌طور سیستماتیک و عامدانه اعمال می‌شوند، بلکه با اهداف سیاسی و به‌منظور ارعاب و سرکوب مخالفان به کار می‌روند. در بسیاری از موارد، مقامات زندان‌ها از ارائه درمان به زندانیان خودداری می‌کنند و حتی در مواقعی که وضعیت جسمانی زندانیان وخیم است، از اعزام آن‌ها به بیمارستان‌های تخصصی تا حد ممکن جلوگیری می‌شود.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۶/۱۰